torsdag 31 december 2009

Summering av 2009

Snart börjar ett nytt år och frågan är hur man ser på det som gått. Positivt eller negativt? Tja det har innehållit lite av varje. En blogg ska ju roa och jag gillar att bjuda på mig själv. Egotripp i cyberrymnden kanske, men man läser ju bara om man själv har lust. Jag gillar verkligen roliga bloggar och folk som skriver om företeelser i stort och smått. Frk Lugn är så bra på det, gårdagens om nyord i svenska språket är ett lysande exempel. Själv blandar jag friskt, ibland blir det teater och revy, ibland skolpolitik och ibland bara om mitt eget liv och dagens händelser. I oktober fick jag till ett räkneverk och fler än 2000 gånger har någon kollat på min blogg, det är lite häftigt, även om det finns dom som har så många läsare per dag. Nåja här kommer årets summering:

Familj: Förutom mig själv och Frk T finns också Pizza och Findus i huset men varannan helg så är oftast kamrat R och Frk L här. Jag lever lite märkligt, men min bästa polare kamrat R och hans dotter bor ju i min garderob. Haha, något skämtsamt kanske, men de bor i mitt dressingroom när de är här. När ny mobil skulle skaffas fick faktiskt Frk L också tillhöra min familj. Vi utnyttjar friskt familjerabatter under semestertider och sådant helt utan dåligt samvete. Det är inte helt enkelt att hitta kompisar som också är singlar så man får vara rädd om dem man har. Dessvärre gör väl denna konstellation att både kamrat R och jag har desto svårare att hitta den andra kärleken än den som vänskap erbjuder.

Jobb: Jodå, jag har haft jobb hela året om än vikariat. Vårterminen tillbringades till 80% i Stene och 20% på Studiefrämjandet (torsdagar). Ett skönt sätt att jobba, där torsdagarna var mitt andningshål där jag kunde ägna tankarna åt teater bland annat. Hösten löste sig i sista sekunden tack vare Håkan som tipsade om Malmen. En jobbig men rolig höst om än väl stressig. Lite större skola och fler arbetskamrater vilket är mycket positivt i min värld. Helt plötsligt blev jag vanlig klasslärare på gott och ont. Lättare att planera, men mer planering eftersom jag har alla ämnen. Dessutom jobbar jag heltid och alltså är de underbara torsdagarna borta. Jobbet på Studiefrämjandet får ske på fritiden.

Pengar: Hm, här kan man verkligen önska sig lite mer. Har dock haft jobb hela året och tillvaron är i alla fall bättre än under studietiden. Elbolagen är fortfarande min största finende och kommer så vara även i början av 2010, gissar jag, med tanke på kylan.

Kärlek: Om man bortser från den till min älskade unge, djurlivet i huset och goda vänner, speciellt kamrat R som förmodligen är världens bästa kompis, så har det varit mycket lite av den varan. Eller det kanske beror på hur man ser på saken. Önskan inför 2010 är att jag antingen fattar hur korkad jag är eller att ett under sker ;)

Sex: Tja i alla fall bättre än 2008 som var totalt torrlagt om jag minns rätt.

Vänner: Hinns med alldeles för lite. Jag har flera som jag gärna skulle vilja träffa om så bara över en fika. Kamrat R träffar jag förstås och han är en fantastiskt god vän men jag har flera som jag alltför sällan träffar. Till det positiva hör nya bra arbetskamrater och alla teatervänner. Facebook är räddningen, här kan man i alla fall hålla lite kontakt och visa att man bryr sig om varandra. Där upptäcker man också att andra än de man tror bryr sig om en och sådant är rätt härligt.

Teater: Ett underbart år på den fronten. Resan med Nils Holgersson var en fantastisk upplevelse både för Frk T och mig. Vi fick massor av nya vänner, och teatervänner är verkligen fantastiska vänner, som är det till själ och hjärta. Arbetet med Gunilla Orvelius gav verkligen mersmak och jag känner att jag hungrar efter mer och ny kunskap på den fronten.

Revy: Alldeles för lite. Vi har skrivit revynummer förstås och börjat repa så smått och mer av den varan är på gång nu under vårterminen. Det sorgliga i den kråksången är att våra musiker inte vill vara med denna gång vilket skär i själ och hjärta. Hoppas verkligen Lekebergarna hjälper oss.

Musik: För lite, det måste verkligen bli mer under 2010. Vi försökte få igång en kör men tiden räckte inte riktigt till. Skärpning alltså.

Hunden: Tja det här är ett sorgligt kapitel. Pizzas liv för några år sedan och nu, skiljer sig väsentligt. Då tränade vi jämt och alla vänner fanns i brukshundklubben. Så är det inte längre eftersom annat tar min tid, annat som jag tycker är roligare. Pizza föredrog nog den andra tiden. Försöker kompensera med skogspromenader och dagar hos Carina. Carina och Bettan är mina och Pizzas räddare. Stort tack till er som gör så att tillvaron kan fungera. Hundvaktare och hundpromenerare som er växer inte på träd!

Hälsa: Rätt ok om man bortser från en stel nacke som kiropraktor H tar hand om. Någon ska ju försörja den yrkesgruppen också. Men vi fick ju svininfluensa Frk T och jag och det var inte kul. Det har tagit hela hösten att bli av med heshet och hosta. Frk T hade jättehög feber och det var lite läskigt. Otäckt med folk som dog också. Vi kunde dock undvika de värsta vaccinationsköerna eftersom vi var så gott som säkra på 100-procentig immunitet. Frk T är ändå vaccinerad för säkerhets skull men jag har hoppade över pga av äggallergin. Mammografi har jag också varit på (ny upplevelse) och jag var frisk på den fronten. Så förutom alla hypokondriska åkommor som hjärntumörer och aortaaneurysmer så är jag rätt frisk. Men, jag har usel kondis och behöver verkligen börja träna 2010.

Huset: Kamrat R gjorde verandan helt klar i somras och mitt hus blir allt finare även om det går långsamt. Oljepannan slängdes ut i fjol och in sattes en luftvärmepump och vanlig elpatron. De senaste dagarnas bloggande har väl gett en bild av hur det fungerar. 2010 års projekt måste nog bli en kamin av något slag för annars står jag nog inte ut en vinter till. Köket behöver också fixas och helst badrummet. Dyrt, antingen för mig eller hyresvärlden, nu har jag så oförskämt billig hyra så jag kräver inte att min hyresvärld ska lägga så många kronor här om nu någon undrar.

Semestern: Sommaren var ganska trist vädermässigt även om vi hade lite tur. Resan till Skåne med kamrat R och ungarna var strapatsrik kan man säga (finns att läsa om här på bloggen). Ny husvagn (som kamrat R:s pappa var vänlig nog att köpa) användes och förtältet tog ett tag att klura ut hur det skulle komma upp. Frk T och jag tog också tåget till Ånge precis som 2008 och det var ovanligt trevligt, i alla fall för mig, och det är ju lite synd att Ånge ligger så förbaskat långt härifrån. Frk T var en aning uttröttad och grät för minsta lilla, minns jag. Erbjudandet att följa med på ytterligare en resa till Gotland avstyrde jag därför så hon fick lite vila innan skolan började. Frk T fick i alla fall en ny vän i Matilda och de har fortfarande kontakt på msn och via sms.

Släkten: Mamma finns ju inte längre med oss och har varit borta i sex år vilket känns märkligt. Pappa har under denna höst sålt huset till syster A som sliter som en galning för att få det inflyttningsklart till Trettonhelgen. Pappa skulle bo ute i sommarstugan vilket kännts sådär men han lyssnade till slut på oss och skaffade ett nytt fritidshus i Ekeby-Almby (vilket blir flera mil närmare) dit han flyttar i april. Jag hoppas verkligen det kommer leda till att vi ses mer. Julen var i alla fall trevlig och pappa sov till och med över hos syster L och barnbarnen fick vara med morfar betydligt längre än vanligt, vilket de var mycket glada för.

2010 då, vad kan man önska sig då?
Mera kärlek och sex antar jag, om man läser ovanstående, och pengar. Då är ju frågan hur det ska lösa sig? Tja, den som lever får se. Annars önskar jag mig framförallt mindre stress. Hösten har varit för stressig jobbmässigt och för lite revy som gjort att jag glömmer bort det jobbiga. Det känns som att det skulle behöva hända något nytt i livet. Det är massor av saker jag skulle vilja göra som kostar alltför mycket pengar. Jag kan klara mig utan nytt kök och badrum (dock inte utan kamin) om det bara händer något annat kul. En förälskelse önskar jag mig nog mest (en besvarad helst ;). Då får man något annat på köpet också. Då blir man smal (i alla fall till en början *fnissar lurigt*) och det är också bra.

1 kommentar:

  1. Hoppas du får allt du önskar under 2010 =)
    Gott nytt år på dig!

    SvaraRadera