torsdag 10 december 2009

En dag med festligheter

Jaha så var denna dag till ända. Nobelfesten pågår på ettan och min skola har haft sin alldeles egna variant under dagen. Barnen har med sina partners skridit ner för trappan till "Blå hallen" skolans foajé inklädd i blått tyg. Där har de dansat vals och sedan gått till bords. Vi hade beställt extra fin mat, trodde vi, men jag insåg sedan att hela kommunen ätit samma sak. Efterrätten frös inne till elevernas och lärarnas förtret. Jag vet faktiskt inte om det berodde på en kommunikationsmiss eller taskigt med pengar men jag känner att jag måste kompensera mina ungar för den missen i alla fall om jag så ska betala glassen själv. Skolans lärare var otroligt tjusiga eftersom flera av oss lånat Kraxklänningar. På det temat följer här dagens sköna kommentarer:

C, ni vet han som min första arbetsdag ansåg att jag inte var så snygg som han hade trott, har gott minne och följde upp med denna, då kollegan A och jag spatserade över skolgården fullt uppklädda (förutom skorna ska tilläggas). "Å ni är mycket snyggare än vad jag hade väntat mig".

J kom med dagens skönaste, då han fick se min utstyrsel. "Men Susanne, du ser ut som en fisk!" varpå den snälle R kontrade med, "Du menar väl sjöjungfru?" Ja vad ska man säga! Ibland är dom ljuvliga. Bilden är gräslig men det bjuder jag på.

Kvällen har ägnats åt Frk T och hennes Luciatåg. En stor eloge till Åsa, Skogstorps musiklärare som verkligen är fantastisk Det är en ynnest för Frk T att få gå på skolan och ha henne som musiklärare. Jag kan inte låta bli att tycka synd om mina elever som tvingas dras med mig. Frk T hade en debut också, hon spelade fiol och jag filmade det hela. En timma har jag försökt få ut filmeländet på bloggen men nu gav jag upp, foton får räcka. Hon sjöng lite lead också men det har hon gjort förut, hon är duktig min goa unge.

I morgon ska jag blogga om alla mobbingartiklarna som framställer Kumla som en eländig kommun men jag måste ha lite mer inspiration känner jag. En sak hoppas jag trots allt att de leder till, även om de är orättvisa, och det är att kommunens politiker inser att det är fruktansvärt osmart att spara mer på skolan. Det funkar inte att ha som mål att bli Sveriges bästa skola och dra in resurser. Man kan inte bortförklara att man kommer sist eller långt bak i alla jämförelser (även om det ofta finns förklaringar) hela tiden eller att barn mobbas (även om det händer överallt). Sossarna har alltid legat mig närmast och ni har all makt i Kumla och efter att ha fått ett mail om neddragningarna 2010 så säger jag följande: Skärp er för helsike annars får ni snart dras med mig! Ta det för allt i världen som ett hot och inte ett löfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar