torsdag 24 december 2009

God Jul

Klockan är 01.28 och det är alltså julafton. Äntligen har jag slagit in alla paket och satt på etiketter och snören. Frågan är nu hur i herrans namn jag ska få med mig allt i bilen, tillsammans med all julmat som ska med mig själv och Frk T. Vi ska som vanligt till syrran i Örebro, inte långt, men det är ju bra om man kommer in bakom ratten. Saken är den att jag detta år köpt så himla stora julklappar, inte så dyra kanske men skrymmande. Inte smart kan jag nu konstatera. Kamrat R har likaså ställt hit ett paket till mig och det är i kolossalformat och tungt. Just nu funderar jag på att göra som barnen trots att jag är alldeles solo i morgon bitti, Frk T sover hos sin pappa, och öppna ett morgonpaket. Känns mest rimligt tror jag.
Julklappslasset!
Jag har detta år endast skickat ett enda julkort och det var till JanErik och Matilda i Ånge. Till dom har jag ingen mailadress nämligen. Jag skickade dock i väg 80 julkort via mailen och mängder av julkort och hälsningar via Facebook. En del har nog fått flera stycken. Vi har faktiskt fått fem riktiga julkort också. Nu härmar jag min förre chef och tackar därför följande speciellt: Jenny M och hennes familj, Eva, Bertil och barnen, Faster Siv, Pennys nya familj och Frk T:s kompis Frk E. Så några julkort sitter på kylskåpet så fint. Tack ska ni ha!
Dagen har annars sett ut så här: Städning har skett i omgångar, lite på förmiddagen och lite vid tio på kvällen. Toan är riktigt ren och fin nu och luktar Super 10. Jag begriper inte hur jag klarat mig utan detta fantastiska medel i fler år, men nu har jag en flaska, och det är så bra.
Jag missade att sopgubben kom redan i måndags, så han får sitt vin efter jul vilket retar mig mycket. Klantigt att inte kolla. Brevbäraren har dock fått sin flaska.
Ytterligare en julklappsrunda blev det förstås eftersom lönen kom idag. Mr & Mrs Jeans i Kumla är en rasande trevlig affär. Mor och dotter var så hjälpsamma att de fick mig att köpa två skjortor till mig själv också. Kamrat R fick en julklapp därifrån liksom pappa. Efter blominköp kom jag på att Frk T inte hade någon klänning eller något fint till julafton och det innebar en tur till Hallsberg och Lindex. Där var jättebra och jag slapp Marieberg.
Därefter skulle blommor levereras och Frk T skulle lämnas hos sin pappa för tjuvstartsjulfirande i dag (läs igår). Min fantastiska granne B som går ut med Pizza nästan varje dag fick blomma och glögg liksom uppfödare C som alltid ställer upp. Frk T hann springa in till hyresvärlden med en blomma också. När jag var till C så var jag tvungen att smita in och titta på Studzas tjockisar till valpar. De ser ut som tjocka gulliga marsvin allihop. Enda sättet att få dem att vara stilla för fotografering var C:s modell som ni kan se här.
Nu är det nog dags att sova för förmiddagen i morgon ska ägnas åt att göra köttbullar och gratinerade svartrötter (vi har lite egna traditioner för oss i vår familj.
God Jul på Er alla som läser mina rader!
Varma julkramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar