måndag 30 november 2009

Adventskalendrar

Oj oj oj vad ska man hitta på? Frk T vill naturligtvis ha adventskalender och i år har det blivit följande: en st TV/Radiovariant, två st chokladhistorier (den ena för att Frk L också ska få när hon är här, Frk T glufsar i sig dubbel ranson på veckorna) och en Little Petshop a 199 kr. Jag vet att det inte är klokt men alternativet var att hitta 24 små prylar slå in i små paket och sätta upp paketkalendern. Det har gjorts i detta hus i sex år eller så och det är både dyrt och ett sabla jobb. Så förra året och detta år har jag tagit latmansvarianten och köpt Petshopkalendrar. Det blir nog inte så mycket dyrare och det är framför allt mindre tidskrävande.

Men sedan har man ju skaffat sig ett yrke som lärare vilket givetvis innebär att även de barnen förväntar sig någon form av kalender. Kvällen har därför ägnats åt att skriva siffror och namn med kristyr på pepperkakshjärtan. Fy för den lede vilket jobb, jag undrar varför jag helt enkelt inte köpte en chokladkalender?! Nu vill jag undvika godis så mycket som möjligt. Pepparkakor med kristyr är väl inte så mycket bättre men det känns ändå inte som godis på samma vis. Nu är det klart och så får det bli.

Jag har dessutom inhandlat rekvisita till morgondagens teater i skolan. Potatis, vitkål, morötter och ägg vilket ska ges till fröken som i kväll blev en magister i Ruskaby skola. Detta på grund av att eleven som spelar "fröken" är hjärtligt trött på att bli kallad tjej eftersom han har så snyggt hår. Att jag sedan spökar ut honom i klänning och högklackat gör väl inte saken bättre, kan jag tro, så nu blev han som sagt en magister och det går säkert lika bra. Det spelar inte så stor roll hur det blir eftersom vi ändå haft för lite repetitionstid, det blir nog bra kan jag tro. Elevens val är ett ämne som inte blir fullt så bra som man skulle önska, både för att vi är för lite folk och för att vi inte har några pengar att röra oss med. Det är svårt att ha pyssel utan material osv. Det är mycket som ska fixas och grejas med dessa sista veckor på terminen. Samtalen ska avslutas, Lucia, julfester, julshower och avslutningsrepetitioner. När jullovet kommer är man så slut att man bara vill skita i allt firande vilket givetvis inte alls går för sig. Men, men jag sover väl i mellandagarna.

1 kommentar:

  1. Det små battingarna till elever blir förhoppningsvis fromma som lamm av pepparkakorna.

    SvaraRadera