onsdag 18 november 2009

Vad i glödhetars....

Nu har jag helt plötsligt, eftersom en FB-vän skrev att hon varit på massage, fått fart på min förvirrade sabla hjärna och insett att jag glömt gå till kiropraktorn. F-n, morrr och eländes elände, jag behöver gå dit och jag vill inte betala 360 kr utan några knäck. Usch nu ska jag ta några djupa andetag och skriva om annat som retat upp mig.

Först ett klargörande om gårdagens inlägg. Det är inte föräldrarna som förväntar sig att vi lärare ska göra underverk och utföra mirakel. Lite korkat av mig att ta för givet att alla ska förstå så som vi lärare förstår saken. Pedagogiska Magasinet riktar sig till lärare och det är framförallt politiker som får sig en känga. De som beslutar om målstyrda läroplaner och de som ger skolan de resurser den har eller snarare inte har. Nej föräldrarna är ofta klokare än så och många kämpar med näbbar och klor för att deras barn ska få rätt hjälp och stöd. Men alla föräldrar har inte den orken, förmågan eller kunskapen. Skollagen säger en massa bra saker om detta men den lagen verkar inte vara till för att följas. Nog om detta för nu.

Nästa sak att reta sig på är den idiotiska planeringen av vaccineringen mot baconsjukan. Hur tänkte ni som planerade för vaccinering i Örebro och Kumla? Jag fattar verkligen inte. Alla vettiga människor har tagit för givet att alla skolbarn skulle vaccineras i skolan. Jag vet att flera skolsköterskor gärna gjort det och att de dessutom kunde tänkt sig att ta även syskon och föräldrar till skolbarnen. På vår skola hade vår skolsköterska säkert fixat detta på tre dagar, jag tror nämligen att hon vaccinerat 50 st per dag utan problem. Vi hade då dessutom vetat hur stor procent som vaccinerats, nu har inte någon, en aning. Folk ska stå i kö i strilande iskallt novemberregn i flera timmar, sen får de gå hem för vaccinet är slut. Jag vet vänner som tvingas ta ledigt utan lön för att vaccinera sina barn (som dessutom har astma) och det är bara att hoppas att de tar sig fram i kön i morgon.

Vad var det för fel på skåningarnas idé? De vaccinerar skolbarnen i skolan och sen får folk komma i åldersintervaller 15-20 åringar en dag 20-25 åringar nästa dag osv. På det sättet kan friska pensionärer som ska, men inte vill, vänta lite, och de unga som riskerar att drabbas av svår sjukdom få bli vaccinerade först. Nej minsann, här råder djungelns lag. Folk blir som galna, tränger sig i kön, blockerar brandkårens utfart (det borde de också tänkt på, 5000 bilar precis där brandbilarna ska fram), tar med 30 släktingar som plötsligt blir familj till ett barn. Ja historierna är många och den käre Fredlund pratar oavbrutet i radion. Det är ta mig tusan så dumt planerat så man tror inte det är sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar