måndag 9 november 2009

Köp- och vikariestopp

Så var man då tillbaka i verkligheten igen. Till skolans värld alltså, bara för att finna att det som stod i tidningen härom dagen var sant. Vi har köpstopp och vikariestopp, detta trots att barn- och utbildningsförvaltningen inte gått back utan hållit budget. Vart tusan tog dom pengarna vägen som kommunen fick av den förhatliga regeringen? Jag är ingen förespråkare av borgerlig politik men dom delade trots allt ut pengar till kommunerna för att lågkonjunkturen inte skulle slå för hårt mot vård, skola och omsorg. Vart gick dom i Kumla? Det vill jag f-n i mig veta!

Jag kan förstå Katarina Hanssons åsikt att det är tokigt att ta dessa pengar och anställa personal i skolan eftersom personal fortsätter kosta även efter att pengarna är förbrukade. Jag kan till och med se en poäng med kommunens politik att bygga sjöpark och ridhus när det är lågkonjunktur eftersom det då är både billigare att bygga och för att det skapar arbetstillfällen. (Även om jag förutsätter att dessa pengar inte går till det). Jag kan ändå se poängen, trots att det finns ett pedagogiskt problem med saken. Nämligen att det sticker i ögonen på oss kumlabor om man samtidigt sparar på vård, skola och omsorg. Det behöver man inte vara någon Einstein för att förstå.
Men jag kan ta mig tusan inte fatta att dessa pengar inte kan innebära att vi slipper det vanliga höstgisslet med köp- och vikariestopp. VIKARIESTOPP MITT NÄR SVININFLUENSAN HÄRJAR SOM VÄRST, VAD TÄNKER NI MED?????? Vi funderade också på om vi inte ska kunna göra något julpyssel med barnen eller om vi ska be föräldrarna köpa pysslematerial eller hur kommunen nu har tänkt sig det. Vi har ju köpstopp. Vi hade några tusen kvar av våra läromedelspengar som vi sparat för att ha till slutet av terminen. Våra ekonomiansvariga har gjort ett hästjobb för att ha koll och ordning på våra pengar. Vi har fördelat så rättvist vi kan och det känns riktigt ruttet att dessa pengar bara försvinner. Puts väck, det är köpstopp, sorry!

JAG VILL VETA VART PENGARNA FRÅN REGERINGEN TAGIT VÄGEN!
Om vi nu inte får pengar till något julpyssel så kommer här en amaryllis till tröst.

2 kommentarer:

  1. Socialförvaltningen har gått back med en herrans massa miljoner. Mitt tips är att de hamnat där. Men visst är det märkligt att man inte dragit lite i bromsen tidigare. Då hade man kanske sluppit stora nödbromsen.

    SvaraRadera
  2. De har säkert fått en del men jag vill veta!!! Fast man har sparat hela året (det är inte det) men det här är orimligt just nu. Men vi skickar väl hem ungarna om lärare är sjuka så får vi se hur det låter då. Sen verkar de som lägger budgeten behöva lite utbildning, folks semesterersättning hade de visst glömt har jag hört ryktesvägen....

    SvaraRadera