onsdag 4 november 2009

Svininfluensa med 98% säkerhet

Så sa den vänliga sjuksystern på sjukvårdsupplysningen efter att jag berättat om sjukdomsförlopp och symptom. Ringde mest för att höra hur vi bör göra med vaccineringen. Ska man gå och ta en spruta när man är rätt säker på att man haft eländet? Det ska man, enligt smittskyddsläkaren, dock inte jag. Jag är nämligen allergisk mot ägg. Förut har jag fått lite olika bud om saken. "Kan man äta sockerkaka är det ingen fara", så har det låtit ungefär. Det har känts lite flummigt. Jag kan äta sockerkaka men inte kladdkaka. Äter jag ändå, kliar halsen, blåsor kommer i munnen och det kan bli taskigt med andningen. Damen i telefonen var klar och tydlig; absolut ingen vaccination då jag är äggallergiker. Anafylaktisk chock är inte att leka med. Frk T däremot kan ta en spruta i fall de där två återstående procenten är de korrekta.

Frk T blev också ganska rädd och orolig när de i går på Lilla Aktuellt tog upp folkpartisten i Örebro som dött i svininfluensa. Där sa de inte att den egentliga dödsorsaken var hjärtinfarkt men att han också hade haft influensan, så stod det i tidningen i dag och på nätet i går. Nåja vi fick i går kväll ha ett samtal om riskgrupper och att vi inte tillhör någon sådan.

Fjärde/femte sjukdomsdagarna var lite kritiska sa damen i telefonen och blev man markant sämre då skulle man söka vård. Likaså om man sjuknade om efter att ha blivit klart bättre. Att Frk T ska vara hemma hela veckan rådde det ingen tvekan om i alla fall.

Detta har i mitt fall inneburit 10 uppskjutna utvecklingssamtal och det känns ju inget vidare. Men sjukdom är ju en del av det trista i livet som man ibland får stå ut med. I mitt fall är det mest en trist hosta som hänger i och trötthet. Annars är det bra trist att gå här hemma. Frk T ansåg sig så frisk att hon kunde gå till skolan i dag trots att hon fortfarande har lite feber. Inte så hög som i går vilket gjorde att hon kände sig kanonbra. Hon är rätt utled på Hanna Montana nu och vi har spelat ett spel och lagt lite pussel, inget faller henne dock särskilt bra i smaken när rastlösheten sätter in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar