onsdag 3 augusti 2011

Borta bra men hemma bäst...eller?

Hemma! Jo det är skönt även om jag gärna njutit av den spanska solen ett par dagar till trots det envisa soleksemet. Vi landade på Skavsta lilla flygplats efter att ha tagit oss igenom Alicantes stora, utan några som helst besvär, 20 minuter före utsatt tid. En del är de bra på, Ryan Air. Det blev "komma i tid fanfarer" på både dit- och hemresan. Jag valde att pausa från både facebook och bloggande under resan, dels för att jag behövde det och dels för att inte slösa på syrrans mobila bredband. Nu har jag skrollat på fejjan en lång stund för att bli lite uppdaterad på hemmafronten. Vi har haft tillgång till svensk TV hela tiden så inte ens den idiotiska SJ-fadäsen hade undgått oss. Men jag lär väl börja från början antar jag, bilder kommer i morgon, gissar jag, med tanke på klockslaget och att jag är lite seg av dagens resande.

Det började med att kamrat R skjutsade oss till Skavsta. Jag var rätt nervös vilket inte fick visas för Frk T som aldrig flugit annat än Krilles fyrsitsiga plan (vilket hon vägrar tro är lika farligt som ett stort). Jag har inte varit på resande fot sedan slutet på 80-talet så det var ett tag sen. Då åkte jag dessutom SAS eller nåt sånt med numrerade platser och inte Ryan Air där först i kön gäller för att hugga en någorlunda bra galonklädd plats med taskigt benutrymme. Vi hade dock priority på våra datautskivna "biljetter" som jag naturligtvis lyckades tappa (dom blåste iväg) in i rullbandet när man lämnade in bagaget. Nåja vi fick snabbt nya. Resan gick fint även om man inte begrep mycket av flygvärdinnornas smattrande språk vare sig det var taskigt uttalad engelska eller spanska.

För övrigt kan semestern sammanfattas så här:
VARMT och skönt om än svettigt. Duscha - torka sig - sjöblöt av svett igen....tja, jag gillar värme i alla fall.
Fina havsbad men ett varmt Medelhav, inte svårt att gå i alls.
Salt! Räcker så...
Sand! Räcker så....
Gott boende, I like the takterass! Skön pool!
Bra käk! Tack Andreas för kockandet (du stod iaf för det mesta).
Gott vin! Jag har till och med lärt mig uppskatta rosé vilket jag trodde var omöjligt och har med mig tre flaskor hem.
Borttappande av Frk T:s glasögon, troligtvis på planet och de var inte upphittade :( försäkringsbolaget...ringer i morgon.
Solbränna =)
Soleksem =(
Piz Buin - skitdyrt men bra!
Shopping, shopping, shopping......bättre än Ullared typ ;)).

Inköp Suss: tre väskor, fyra par skor, ett armband, tre ringar, två toppar, ett linne, två tröjor, ett par jeans...tja jag har säkert glömt något. Visst ja, rosévin, Campari (vad annars), Likör 43 och parfym åt chauffören

Inköp Frk T: Endast två väskor, dock fem par skor, tre klänningar, minst ett par toppar, fyra armband, ett halsband och presenter till lillasyster och kompisen som fyllt år.

Ändå har jag pengar med mig hem! Så semestern kan nog räknas som ganska bra ändå.

Hemresan gick fint och vi klarade som sagt Alicantes nybyggda jätteflygplats (i min värld iaf) bra. Vi hann äta på Burger King och shoppa lite i taxfreen. Jag tror piloten hem var snäppet vassare, för landningen var klart mjukare. Han var nog också mer noga för vi fick till Frk T:s skräck ta på oss bältena två gånger under resan eftersom det skulle vara lite turbulent (vilket dock inte märktes). Fast man blir trött i både rumpan och benen av deras trista säten. Väl hemma fick vi våra väskor och kamrat R väntade och körde hem oss, mat blev det inte förrän i Odensbacken (Katrineholm borde bättra på sitt restaurangutbud) men vi överlevde. Nu ska jag sova i min egen sköna säng! Jag fryser lite trots att alla här hemma verkar klaga och/eller uppskatta att det varit några varma dagar även här. Gott det kan gärna få fortsätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar