lördag 30 januari 2010

Utrensning?

I går fick jag två kassar kläder ratade av kompisen och kollegan C vilket ledde till att jag rensade ut motsvarande två kassar ur min egen kolossala garderob (dressingroom) och hängde in det mesta av hennes utrensade saker. Återvinning på basnivå kan man säga. I dagens tidning gick att läsa att Kumla kommun håller på med något likande på chefssidan. Ut med barn- och utbildningsLeif och kultur- och fritidsLennart och in med... tja vadå? Ingen som vet, eller, det är det säkert, men inte jag i alla fall.

Spekulationer och konspirationsteorier är spännande och jag kan inte låta bli att undra lite. Leif Lindström är nog ganska omtyckt av vissa, men inte av andra, tydligen. Jag känner honom inte så väl men har hört att han kanske inte fått så mycket gjort. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på hur mycket pengar som skolan fått till sitt förfogande, där spariver varit det allena saliggörande. Kan det kanske också vara så att tjafset om Kumlabys ombyggnad har med saken att göra? Vad vet jag? Jag vet inte ens Lindströms åsikt i frågan, men den kan ju ha skilt sig från andra styrandes. Någon som vet?

Lennart Meehle verkade helt chockad över beskedet att hans ska få sluta. Om honom har jag aldrig hört ett ont ord. Men tydligen anser politikerna att han inte drivit på frågorna om konstgräsinköpet och bygget av Kumla Sjöpark ordentligt. Åtminstone om man ska tro Nerikes Allehanda. Men det ska man kanske vara försiktig med, för i går stod det att Frk T:s farmors jobb skulle läggas ner. Bakfickan, som är ett café där förståndshandikappade jobbar tillsammans med berörda farmor och några till. En fantastisk verksamhet som absolut bör finnas kvar. Det ska den också, om jag förstått rätt, tidningen hade tydligen fel. Hoppas jag.

Det är lite intressant att detta händer just nu. Härom dagen diskuterade kamrat R och jag den utrensning som Örebro kommun gjort på chefssidan och även bland annan personal med kundkontakter. R anser att det förbättrat mycket i Örebro kommun och det är möjligt att han har rätt, jag själv vet för lite om saken. En person som inte passar för sitt jobb kan givetvis göra mycket skada för en kommun eller ett företag. Men, det känns trots allt lite inhumant för det är ändå människor det handlar om. Människor med känslor! Dessa personer som rensas ut i Kumla måste dessutom stå med sina nederlag och svara inför pressen. Alla får chans att gotta sig i deras olycka. Det berör mig lite illa.

5 kommentarer:

  1. När man har en viss tjänst kan man tänka sig att det även ställs vissa moraliska krav på den personen.

    SvaraRadera
  2. Man kan väl inte sparka en förvaltningschef för att det varit klagomål på grönytorna? Det är ju helt sanslöst. Vad Socialdemokratin i Kumla håller på med just nu är en ren gåta.

    SvaraRadera
  3. Moraliska krav? Nu blir jag ännu mer nyfiken. Men självklart finns moraliska krav har bara ingen kunskap om att de brutit mot sådana. Jag säger heller inte att de är jättebra, det kanske de inte alls är men tidningsartikeln väcker verkligen ens undran.

    SvaraRadera
  4. Den som ska anlägga grönytor bör veta att gröna sidan ska vara upp? Den som ska chefa över barn och utbildning bör inte trassla in sig i fel buskar? Vad vet man.

    SvaraRadera