fredag 29 januari 2010

Identifikation?

Vad identifierar du dig med? Ditt jobb, din fritid, ditt intresse eller din dröm? Såg en intressant snubbe på Skavlan och han väckte en och annan tanke. Hur ofta får man inte frågan; vad jobbar du med, eller vad gör du (underförstått, vilket yrke har du)?
Ofta, utan att tänka, svarar man vad man jobbar med. Är det verkligen så man vill presentera sig? Kanske, kanske inte. Såg ett dejtingprogram på TV där de visade speeddaiting (man dejtar varje person i 30 sekunder och ska hinna ställa de viktigaste frågorna på den korta tiden, innan man byter objekt) och alla ställde just frågan om jobbet.

Egentligen vill jag hellre presentera mig själv som skådis eller sångerska istället för lärare men det känns lite förmätet. Jantelagen ni vet. Självklart gillar jag mitt yrke som lärare och jag tror mina elever tycker jag är rätt ok eller t.o.m rätt bra, men det är inte hela min identitet och det är definitivt inte min dröm. Riktigt levande och lycklig är jag när jag står på en scen. Jag älskar när spoten lyser mig rakt i nyllet och alla lyssnar och tittar på det jag gör! Sorry Jante, men jag kan inte hjälpa det.

Andra identifierar sig som föräldrar i första hand och det kan också vara ok. Ett vacum kan förstås uppstå när barnen flyttar hemifrån men då är det väl, om inte förr, läge att hitta fler eller nya intressen i livet.

På tal om Skavlan;
Fick ett par nya favoriter på musiksidan genom just Skavlan, The Base Balls. Skitbra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar