måndag 11 januari 2010

En klar förbättring

av värmeläget har inträffat. Efter att kamrat R alltså först ställt om elpatronen på två faser och fixat till propparna så att de tål lite mer, är huset klart varmare. Visserligen saknar jag fortfarande en fungerande luftvärmepump, men hyresvärlden har ringt reparatören som lovat komma så snart han kan. Det är ju inte bara jag som har värmebrist. Badrummet är faktiskt varmare än det varit på hela vintern, men jag antar att det kostar. En vän på Fb skrev att han och hans fru utvecklat en fobi för EON-kuvert och jag har gjort detsamma för kuvert som det står Enkla Elbolaget på. En annan hade inte vågat öppna sitt EON-kuvert i dag. Jag fasar verkligen för elräkningen trots att jag är ruskigt glad åt mitt fasta, förhållandevis låga, elpris. Det är ett skämt att det kostar 10-12 kr per kwh vissa tider mot mina 0,47 öre.

Resten har också löst sig, bredbandet kom tillbaka någon gång under natten. Frk T:s vanliga tv (som inte går via bredbandet) strejkar fortfarande, men nu funkar den vanliga. Antennen har väl förfrusit där uppe på taket. Det blev liksom för mycket i går; först la tv:n och datorn av och när Morden i Midsomer givetvis inte fastnat på bandet och det inte gick att få igång den andra tv:n och kylan fick det att värka i lederna så gick det inte längre. Jag bara satte mig på sängkanten och tjöt. Fy fan, för vinter och kyla, jag skulle gärna byta bort hela vinterhalvåret och hellre ha 30 graders värme på självaste Julafton än att gå igenom en sådan här tid igen. Jag är heller ingen vintersportare så mörkret, kylan, snön, dimman eller iskallt regn och slask är mest till förtret. Självklart är det bättre med snö än regn och slask men inte kombinerat med denna kyla.

Om skolbarnen var änglar, kanske någon undrar? Jodå, skapliga änglar. Som vanligt pladdriga efter ett lov men de var i huvudsak sams vilket var det viktigaste. Nu är både en trött Frk T och en trött Pizza hemma hos en lycklig Findus som haft så tråkigt ensam här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar