torsdag 21 januari 2010

Insändare

Jag är oerhört road av att läsa insändare. Ofta retar jag upp mig och tänker att jag ska skriva ett svar men det blir näst intill aldrig av. Innan kvällen kommit så har jag glömt bort det hela. Det är sällan något fastnar och retar upp mig så ordentligt att det sitter kvar så särskilt länge. Ibland skriver jag om skolpolitik i bloggen och det blir en annan sak eftersom det är en verklighet jag lever med varje dag. Nu när denna blogg ska skrivas har jag i bakhuvudet att jag irriterade mig på någon insändare i morse. Bara att leta på tidningen alltså.

Jo insändaren som handlade om vedeldning (vet inte vilken i ordningen) och jag blir så förundrad över hur en del orkar. Jo då, jag kan förstå att det luktar om man bor i tätbebyggt område. Det kan säkert vara irriterande med en granne som stoppar all möjlig bråte i öppna spisen. En del eldar upp impregnerade möbeldelar (tro mig man gör det bara en gång, sedan lär man sig) och all möjlig bråte som inte alls passar att elda inomhus. MEN det är väl märkligt att dessa insändare har ploppat upp nästan dagligen när vi precis haft 24-28 minusgrader under lång tid. Fattar inte gnällspikarna att folk fryser och fasar för dyra elräkningar?

Om jag hade haft en kamin eller öppen spis, jag har inte önskat mig något högre denna vinter, så hade jag eldat så mycket jag orkat även om jag bott i ett villaområde. Jag har alltså ingen eldstad och det är inte mycket jag saknat mer i kylan. Insändarskribenterna verkar tro att alla människor eldat som f-n i slutet av december och första halvan av januari bara för att det är lite mysigt. Inte ett ord om att det kanske eldats extra mycket på grund av kylan, nej då. Alla egotrippade människor med öppna spisar och kakelugnar eldar bara för att ha mysigt och förmodligen främst för att de vill vara taskiga mot sina grannar. Kom igen med insändare om folk eldar som tusan när det är varmt ute! Den här hemska årstiden behöver vi värme mer än mycket annat. Avundsjuka kallar jag detta, inget annat.

Nu ska jag roa mig med att kika på statisiknördarnas bibel! Nyss utkommen är den, står det i NA, och där kan man läsa om en massa onödigt och nödvändigt vetande som att kaffe och falukorv är billigare nu än på 1950-talet (när man räknar om penningvärdet) men att mjölk och Renat är dyrare. Tur man dricker lite mjölk och minimalt med Renat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar