måndag 31 augusti 2009

Vabdag = stulen tid

Vaknade vid tvåtiden i natt av att Frk T hojtade att hon hade jätteont i magen. Hann nätt och jämt få fram en hink så spydde hon. Tjaha magsjuka alltså, då kan man inte gå till skolan för då blir folk olidligt sura av fullt förståeliga skäl. När det hela var avklarat så konstaterade damen att; du kan gå och lägga dig igen mamma. Detta gjorde mig en aning förvånad eftersom frk T vid sådana sjukdomskänningar brukar beordra mig att ligga vid hennes fötter som en annan märla. Hon kände sig med andra ord bättre men det brukar man ju göra direkt efteråt så jag låg i min säng och var beredd både länge och väl. Hon kräktes dock inte mer men jag vågade trots det inte skicka henne till skolan.

Barnet var dock alltför piggt för att snällt ligga i bingen. Som tur var hade R köpt henne en packe Photo Pearls Software. Detta kräver sin förklaring. Det är pärlplattor och en satans massa pärlor i 30 olika nyanser. Till detta hör ett dataprogram där man tar ut ett foto på sig själv, sitt husdjur eller en kändis. Programmet gör sen en mall som man pärlar efter 1=svarta pärlor 2=en brun variant osv. Efter tålmodigt pärlande träder bilden fram, det är ungefär som att brodera fast man slipper sy. Rätt läckert men jag orkar inte sitta särskilt länge till Frk T:s förtret. Hon har dock pärlat ungefär två och en halv plattor i dag vilket är beundransvärt.

Jag fick alltså lite stulen tid och beslöt mig för städning. Blev dock först tvungen till en snabb biltur för att inhandla dammsugarpåsar. Den som satt i var proppfull och det fanns inte en enda att uppbringa i huset. Nu blev bara övervåningen städad eftersom jag helt plötsligt satte igång med trädgården. Halva gräsmattan klippes och sen började jag rensa källaren. Nu står diverse barnsaker vid carporten som ska vidare till kamrat Å som skickar prylar till bättre behövande utrikes. En sulky, en rutchkana, en gunga, en dockbadbalja, en trehjuling och lite uteleksaker ska skänkas. En hel del las i grovsopehögen som börjar växa så smått. Jag känner mig riktigt duktig även om nedervåningen inte blev dammsugen. Det får bli en annan dag för i morgon blir det skola och jobb igen.

2 kommentarer:

  1. Kanske all tårta gjorde revolt i magen. Mina tjejor har inte uppvisat några symptom tack och lov! Jag skulle också behöva en vab-dag för att hinna ikapp med städning, gräsklippning, sopbortfraktning m.m.

    SvaraRadera
  2. Jo det var lite bra faktiskt även om det låter makabert. Är ju trots dagen inte klar men det blev ju lite bättre.

    SvaraRadera