tisdag 25 augusti 2009

Beröm är gott!

Alla blir glada och bättre människor av beröm!
Om du varje dag får höra att allt du gör är fel, att du har fel eller fula kläder, att allt du säger är fel så känns hela du fel. Ett barn som alltid får höra allt som är negativt blir bara olyckligare för var dag som går. Ibland glömmer vi bort det. Jag kan i alla fall komma på mig själv att som förälder tjata och gnata och kommentera allt som frk T inte gör rätt. Det kan vara sådant som att hon inte skyndar sig när jag har bråttom, att hon inte tar på sig det som jag tycker att hon ska ha, att hon inte gör läxorna osv. osv. Ni ser va, inte, inte, inte.

Som lärare kan det vara samma sak, man fokuserar så ofta på det eleverna gör fel eller inte kan istället för det som de är bra på eller faktiskt kan eller kämpar på med. Detta fast alla pedagoger någonstans vet att barn mår bra av att höra det som är bra och gott. Under min utbildning gjorde jag praktik hos en lärare som vi kan kalla K (eftersom hon heter Karin) som är oerhört bra på att fokusera på det som eleverna gör bra och rätt. I kväll är en sådan kväll som jag påminner mig själv om hur hon jobbar. Hon kan välja att ignorera de tokiga saker ungarna gör och helt sonika berömma det som är bra just då och få en makalös effekt. Jag är inte lika säker på att jag kan göra likadant eftersom vi är olika och hennes sätt att vara inte är mitt. Men mycket av det hon använder kan jag också använda bara jag kommer ihåg det och påminner mig själv ibland.

Jag precis som alla lärare har många elever som behöver höra sådant de är duktiga på, precis då de gör rätt. Kanske kan det få dem att göra rätt mer ofta. Värt ett försök är det i alla fall.

För övrigt har detta varit en ganska bra dag på jobbet. Frk T har varit på kulturskolan och meddelat sin mor att fiol är det intrument hon vill spela! Jag ser fram emot gnidandet ett antal år med viss tillförsikt eftersom jag vet, att håller hon ut, kanske hon sen kan spela som Linda Lampenius (gud förbjude att hon bli så utseendefixerad) eller varför inte i ett läckert countryband. Fiol är läckert när man kan. Innan, tja sådär, men det är sådant man får ta. Det gäller alltså att berömma de rena tonerna och ignorera de mindre rena.

4 kommentarer:

  1. Du verkar ta dotras musikval med ro. Jag väntar med spänning på vad lilla h kommer meddela. Nåt med Crash Bom Bang! förmodar jag. Hela hon är ju en ljudeffekt.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt inställnig va gäller barnuppfostran, men gu så svårt, blir mycke INTE här också... rolig med en fiolspelande dotter, hihi :)

    SvaraRadera
  3. Klickerträning är helt enkelt the shit ;^)

    SvaraRadera
  4. Japp Ylva ibland så "klickar" t.o.m. jag ;))

    SvaraRadera