söndag 23 augusti 2009

Ödet

Gårdagen ägnades helt åt teater kan man säga. Atsö och Atr hade möte i Karlskoga, gamla hemtrakter med andra ord. A och P som vi var hos bor nämligen ganska nära Vindarnas väg där jag bott ett kort tag av mitt liv. Där hade vi inte bara möten utan vi åt också en god lunch och vad proppmätta och belåtna.

Sen hör och häpna, händer följande; K kläcker ur sig "sen har vi teaterforum i Ånge, är det nån som vill åka". Då höll jag på att skratta ihjäl mig, hur kan sånt hända? Nåja för att göra historien kort så anmälde jag mig tämligen frivilligt, det blir ju billigt också eftersom jag utan att fråga förutsätter att boendet kan bli gratis ;)) Det är väl märkligt att man förlägger ett teaterforum i just Ånge och just detta år! Får väl undersöka boendeformerna vad det lider.

Sen blev kvällen rysk. Vi begav oss till Teater Nolby mellan Karlskoga och Loka för att se Tjechovs Körsbärsträdgården. Detta ställe tillhör Olle och Lena som gjort sitt hem till en teater. Det ligger långt ut på vischan precis som Rosendal och var oerhört fint. Läktaren imponerade också, denna vreds nämligen i de två pauserna så att de kunde spela på olika platser i trädgården. De använde sitt eget hus och gårdsplanen. Snacka om att leva i och med teatern!
Vi startade dock med rysk mat i källarvalvet. Där fick vi en rysk förrätt som jag inte på något vis kan hitta vad tusan det hette (har letat överallt på Nolbys hemsida) nåja det var nån sorts söt yougurt med saltgurka i. Sen rödbetsoppa, såklart, och ryska piroger (en sorts potatissallad jag inte orkade med) och körsbärskaka (vad annars). Halva pirogen fick rullas in i servetten och stoppas i väskan. Vi hade ju ätit som hästar redan i Karlskoga...



Pjäsen då? Jo både rolig och lite tragisk läs gärna på http://www.teaternolby.se/ om handlingen. Men en slösaktig ryska återvänder till sitt gods med en vacker körsbärsträdgård från Frankrike. Godset ska säljas för att betala räntorna osv. Flera lekebergare är med och jag är impad av Anna-Lotta som spelar dottern så jättebra! Gunilla är också både rolig och tjusig som guvernant med tysk brytning och Dag som biljardspelande filosofisk morbror som ingen orkar lyssna på. Lennart spelar den gamle betjänten som rots sina 78 år fick sminkas längst för att se tillräckligt gammal ut! Olle är fantastisk såklart. De har fyra föreställningar kvar och det kan vara värt att åka. Glöm inte myggmedel och varma kläder bara för augustikvällarna är fulla av mygg och kyla. Läktaren har tak så regnkläder kan man skippa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar