fredag 9 september 2011

Fredag tack och lov!

Fredagsmys i detta hus innebär var sin varm macka gjort i den där ihoppressargrillen. Ett halvt glas rödtjut har jag försett mig med. Snart ska jag kurera mig ett glas päronkonjak för jag är slut som människa efter denna vecka.

Inte för att den varit extra jobbig eller så snarare tvärtom, vab i tisdags, en ok dag i onsdags om än med en extrakurs på fyra timmar men den var kanonbra och välbehövligt lärorik. Jag känner mig plötsligt trygg med min fina smartboardtavla i klassrummet och har stilat för ungarna i dag i hur man suddar genom att göra en ring och klicka i mitten. Den har dessutom i dagarna två funkat oklanderligt och det hör inte till vanligheterna med tekniken i skolan.

Nej skälet är förkylningen! Givetvis blev jag smittad av Frk T och är dyngförkyld, nu på andra dagen. Jag nyser, fräser och har mig och är allmänt äcklig att umgås med. Jobbet släpade jag mig upp till på ren vilja. Jag kan säga att jag borde stannat hemma, men vad tusan, det blir öken för dom andra på jobbet om man är hemma så tajt som det är. Vi hade dock trixat och fixat så jag kunde gå på lokal skolutvecklingsgrupp och sånt gillar jag. Jag gillar att prata visioner och framtid men jag vill veta att det kan bli av och att vi inte blir politiskt hindrade på sluttampen. Vi pratade nämligen Vialunds utveckling till F-9 skola. Det ska bli spännande att se vad det leder till. Ibland tror jag dom tycker att jag är en riktig bitch men ibland gillar dom kanske att jag vågar att sticka ut hakan. Tja vad de tycker lär väl märkas framöver. Antingen åker jag väl ut eller så lyssnar de. den som lever får se ;)).

Efter jobbet ville jag leta rätt på Frk T och Lilla h på Kumlamarken. Öken att gå där. Hade en avsikt att köpa kryddor också men hittade inget stånd med såna förrän mina kära elever visade mig. Förmodligen för förvirrad och sjuk för att se. Träffad tre gamla elever också och det är fint att höra att man är saknad men att de har det bra. Växt hade de också, särskilt T. Ungarna hittades och följde snällt med hem direkt, inget snack. Jag åkte hem för att vila medan ungarna höll till och störde stackars sjuka Tomas istället. Kan väl inte säga att jag vilade mig så mycket som jag borde, jag gick snarare en kurs i att lära mig göra smilisar.... :P blir en smilgubbe som lipar om ni inte visste det. Tack för det ;)).

Sen var det ridning ingen rast och ro här inte. Hämta Frk T och Lilla h och då fick jag tacos, tack o tack snälla Tomas. Kronprinsessan i kamrat I:s familj var med som hästkunnigt stöd. Ungarna red som bara tusan. Jag är så stolt över Frk T för hon har inte ridit sen hon var sju och de får trava varv på varv, trava över bommar och ett litet hinder och göra volter. Sen fick de galoppera. Frk T har en pigg häst och hon satte riktig fart och det var tur att den unga damen höll sig kvar, att svänga samtidigt var inte så lätt. Nu vill hon ha en slö häst påstår hon. En gång till lär hon få rida den pigga Selina för de ska byta efter tre gånger. Jag tycker den hästen verkar klart roligast, nätt och pigg och svarar direkt på skänkel. Gud vad ridsugen jag blir. Det är lite svårt för ungarna för det går ganska fort fram och ridfröken blev medveten i dag om att de faktiskt inte kan ridvägar och sånt så bra (jag talade om det). Det kliar i mig att få hjälpa till. Vi ska öva här hemma på ridspråket den här helgen. Man måste veta vad vänd rätt upp, snett igenom, lägg en volt, volt tillbaka och allt vad det heter är. I dag fick de träna på att "sitta på rätt fot" när de rider lätt och hur lätt är det? Kan säga att det hade Frk T aldrig hört talas om. Hennes minnen är "vänd rätt upp mot ankan" haha på Folkatorp där hon red som liten femåring hade de ankor, citroner och ormar istället för bokstäver i ridhuset. Jag är glad att hon minns något över huvudtaget och tycker hon är riktigt, riktigt duktig.

Nu ska jag kurera mig med en päronkonjak om jag har nån, hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar