fredag 5 mars 2010

Yttrandefrihet

Det är/var inte 1 april, visste jag helt säkert när jag tog in tidningen i morse, då har vi nämligen premiär på Hackat & Malet. Stressad, jovisst, men inte så förvirrad.

Men jag blev lite förvirrad en stund när Staffan Werme hyllades ungefär som Stalin i gamla tider. Bilden från O Helga Natt med Werme i förgrunden talade sitt tydliga språk att det var fejk. Ändå kunde jag inte låta bli att fundera på vad herr Werme skulle tycka om detta, tills jag förstod att han var delaktig. Nåja det kan ju vara hedrande av honom att visa på vikten av yttrandefrihet men jag kan inte låta bli att tänka tanken att han verkligen skulle gilla att bli "hyllad" i större utsträckning NA har också lite väl mycket av monopolställning för att det ska vara riktigt smakligt även om de har helt rätt i sak. Tidningen ska dock sparas som framtida läromedel, den är ett utmärkt exempel på hur det skulle kunna se ut utan demokrati och yttrandefrihet. Och en kul och bra idé, gott så.

Det komplicerade faktumet att NA är Örebros enda tidning och därför kan göra som de vill får nog vara för mina unga elever. Just nu är det väl knappast läge att önska sig en tidning till eller hoppas att ÖrebroKuriren ska återuppstå. NA och andra tidningar har väl nog med problem att hålla sig flytande. Men det är synd att det bara finns en tidning och att de gör precis som de vill.

Nåja, det är inte alltid det räcker med två heller. En kort period i mitt liv jobbade jag på Kurren (sålde annonser). Sportjournalisterna där ville bara skriva om fotboll och hockey, resten kvittade ansåg dom. Så lilla jag passade på att extraknäcka ett par gånger och gjorde reportage och tog bilder om både SM i fallskärmshoppning och Stadsrace med motorcyklar (roadracingvarianter om jag minns rätt). Yttrandefrihet på hög nivå, va?! Hm, det jag vill komma till är svårigheten att få tidningen att komma och skriva om saker, revyn till exempel. De kommer gärna innan, precis som de snällt gjorde härom dagen men de vill inte komma på föreställningen och skriva om hur den är. Nu är det ännu svårare för nu ska de spara som alla andra. Men jag hoppas på Björn Palmkvist i Askersund, han brukar snällt dyka upp. Han är lite egen och gillar kultur och revy och det är vi så tacksamma för.

Ska bara lägga in lite Lerbäckbilder och sen är det sömn som gäller, en hård helg väntar. Sov gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar