tisdag 23 mars 2010

Politikens förvirrade språk

Hm ibland gör de det inte lätt för en, politikerna alltså. Jag är som de flesta vet skapligt vänstervriden. Inte för att jag tycker sossarna har rätt i alla frågor utan för att jag inte vill ha ett mer egoistiskt samhälle än vi redan har. Alliansens politik har inte missgynnat mig personligen på minsta vis men jag har både haft jobb och varit frisk sedan de vann. Just nu käbblas det dock om helt fel sak, det s.k. rut-avdraget (hushållsnära tjänster ni vet). Naturligtvis kan man anse att rika människor kan städa själva men varför har den typen av jobb så låg status och kallas pigjobb när drängjobb (staketuppsättningar och ladugårdsbyggen m.m - rot-avdrag) har hög status? Tack Maria Elisson för en klok och insiktsfull ledarkrönika i NA idag.

Nya gode vännen R sa något rätt roligt (möjligt att det var ett snott citat) en kväll i telefon; Om man inte är till vänster när man är ung - har man inget hjärta och om man inte är till höger när man är medelålders - har man ingen hjärna. Usch ibland är det jobbigt att vara utan hjärna eller om det helt enkelt är hjärtat som är för stort. Låter ju bättre i alla fall. Snälla sossar, gör inte denna fråga till särskilt viktig. Detta rut-avdrag har faktiskt lett till en massa nya företag. En del leds av kvinnor. Förhoppningsvis har det också gjort att det arbetar ett mindre antal underbetalda, svartjobbande, polska kvinnor i svenska hem. Det är möjligt att jag kom med ett fördomsfullt yttrande där, men faktum är att jag faktiskt vet en och annan som betalat just en polsk kvinna för att städa deras hem, svart (finns säkert fler nationaliteter). Men det var ett tag sedan, nu vet jag istället några som betalar vitt till en firma för samma sak. Det är väl bra? Känns det som! Även om inte just jag tar mig råd med det. Och varför ska jag utan att skämmas få betala någon för att måla mitt hus och få rot-avdrag när det faktiskt är ett typiskt drängjobb?

Nåja det ska mer till för att jag ska rösta åt höger eftersom jag har för stort hjärta alltså.

3 kommentarer:

  1. Ja, det är ett gammalt citat. Så gammalt att man nog knappt vet vem som sa det först. ;)

    Städjobb etc har sannolikt låg status av hävd och för att de rödgröna ständigt späder på den uppfattningen. Det är ju de som försöker lansera teorin att städföretagen skulle vara några slags livegna pigor åt "överklassen" snarare än att se städjobbarna för vad de är, driftiga entreprenörer som sätter människor i arbete och genererar en hel del skattekronor till staten. Rut-avdraget sägs dessutom bära sig själv ekonomiskt och alltså kan ju inte heller fördelningspolitiska argument användas mot det. Jag tror inte heller på argument som att "de rika kan städa själva" och att de som vill ha städhjälp har råd oavsett avdraget. Vi har haft städhjälp och jag kan lova att med så långa arbetsveckor som vi båda har, en hel del engagemang på fritiden och dessutom en bäbis på väg med allt det innebär av foglossningar, trötthet (=maken fick ta ansvar för typ allt) var det guld värt att köpa sig loss från i vart fall någon hushållssyssla. Nu har vi det inte eftersom vi är föräldralediga men vi kommer säkert vilja ha det igen när dotter börjar på dagis. Vi är absolut inte rika och utan rutavdraget hade vi inte haft möjlighet att få den extra fritiden. Men visst, för min del får de röd-gröna gärna tjafsa om oväsentligheter. ;) :p

    SvaraRadera
  2. Håller med! Oppositionen borde välja sina strider.

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt Ylva, fast för min del får de röd-gröna gärna välja andra strider som Ingela så klokt säger ;). Vi har ju lite olika uppfattning om politik annars Ylvert ;) men i denna fråga är vi helt överens. Jag önskar verkligen att jag får råd till städhjälp jag också även om jag insett att jag nog aldrig blir rik.

    SvaraRadera