onsdag 24 mars 2010

Lärarbehörighet

Nu blir det politiska inlägg två dagar i rad, det kan inte hjälpas. Läste i morgontidningen om Björklund och co förslag till ny skollag. Där fanns en del bra och andra korkade förslag. Lagförslaget lär inte gå igenom eftersom en del maktorgan sågat det rejält. Men bland det märkligaste är kravet på att alla lärare ska vara behöriga i alla ämnen de undervisar i. Lärarbehörighet är självklart och ingen utan lärarbehörighet ska få en fast tjänst som lärare! Där håller jag fullständigt med. Men ska vi som jobbar med barn på låg- och mellanstadienivå (för att använda gamla men välkända benämningar) vara behöriga i alla ämnen vi undervisar i så skulle vi få plugga så där en tio år. Örebro universitet erbjuder dessutom inget SO-block utan då skulle man få läsa en termin samhällskunskap, en historia och en religion, geografi tror jag inte ens de har på den nivån. Och ingen didaktik i något annat än samhällskunskap. En utbildning som ger den fulla kompetensen finns inte. Tyvärr kanske, men likafullt är det så.

De som har den gamla 1-7 lärarutbildningen är inte behöriga i något ämne för de har nämligen läst lite av varje, men inte tillräckligt många poäng för behörighet. Om de inte läst extrakurser förstås. Kumla kommun verkar tycka att detta kvittar när man ser hur mycket de satsar på lärarlyftet (kompetensutveckling på högskolenivå för lärare). Örebro kommun har satsat lite mer och anser att det är viktigt att de som går lärarlyftet gör det så länge att de får behörighet. Här i Kumla får varje person endast läsa 15 poäng, fast 30 poäng krävs för behörighet (minst). Jag gick ut i januari 2007 och har en ganska ny utbildning kan man tycka. Jag är behörig i svenska (och folkhälsovetenskap som inte är helt gångbart som ämne), enbart. Att jag sen läst lite matte, lite NO, lite bild, lite musik och läs- och skriv för att just kunna klara mig som klasslärare kan ju helt plötsligt göra att jag inte är behörig som lärare mer än i svenska trots en rätt färsk examen. Trots obehörighet i just SO är det nog det som jag är bäst på. Förmodligen för att jag gillar både historia, geografi, religion och samhällskunskap (och läste det på komvux). Där kan jag också använda min teaterkompetens på ett utmärkt sätt. Men det fanns inte på Örebro Universitet som sagt.

Jag är inte ensam som sagt. Det ska bli intressant att se hur det hanteras om just detta i förslaget går igenom. Kumla kommun får väl klara sig utan halva lärarkåren eller mer, alternativt bryta mot skollagen. Ett rätt idiotiskt förslag när man fortfarande har en lärarutbildning som funkar ungefär på samma vis. Det är dessvärre inte alla skolor som arbetar med ämneslärare bland de yngre barnen även om universiteten verkar tro det. Även om varenda skola gjorde det så skulle det inte funka. Det är nämligen för få som är utbildade i matte och NO. Se till att kompetensutveckla alla lärare med betald lön i det som utbildningen brustit i istället (jag är för gammal för fler studielån). Låt det ta några år (annars är det omöjligt förstås, ungarna lär ju ha några lärare kvar under tiden). Alla kan inte vara behöriga i allt förstås och där kan skolorna lägga upp jobbet på smartare vis än idag (en del gör det redan). Men, Kumla kommun bör göra en kraftansträngning i att kompetensutveckla i framförallt matte och engelska.

På kraxfronten finns i dag dagens kommentar: Elev till morgontrött fröken (jag): Vill du ha lite ost, trallalalala? (Detta sjöngs i en hög volym när jag klev in på skolan).
Jag: Nej varför skulle jag vilja ha det???
Senare av samma elev: Jag har sett dig på TV fröken, du sjunger om ost, du har en bricka och frågar om folk vill ha ost!
Jag: hm javisst ja, det har du rätt i, urk (låten är varken helt anständig eller tänkt för barnaöron, det kan vara så att vi liksom bjuder på oss själva som ost... ah kom och kolla istället).
För er som inte vet detta så är alltså jag och mina kraxkollegor nu världsberömda i Kumla. Inte nog med att vi är med på http://www.kumlanytt.se/ utan inslaget sänds uppenberligen på någon sorts lokal TVkanal. Plötsligt förstod jag varför femmorna envisats med att de sett mig dansa och sjunga på TV (jag hade blånekat och hävdat att det var någon annan). Japp så kan det gå.

Endast ett fåtal biljetter finns nu kvar, i går var det bara 30 kvar, idag vet jag inte.

1 kommentar: