torsdag 14 oktober 2010

Teknik

Då blev det så dags för jobb igen efter ytterligare en ganska lång pluggtid. Vaknade ohyggligt tidigt av en viss anledning, det var liksom inte meningen men ibland vaknar jag alldeles för lätt och det tog mig precis så långt tid att somna om så det var dags att gå upp. Nåja det gjorde liksom ingenting och jag somnar säkert bättre ikväll bara för det ;)

Började lite med att ha ett ordentligt snack med ungarna om pubertala beteenden och fick dom att inse att vi vuxna faktiskt fattar en hel del av hur det är att gå i femman, vi är inte fullt så senila att vi inget minns och dessutom har vi lärare ögon som hökar. De har varit som små änglar hela dagen efter det.

Eftermiddagen har ägnats åt teknik. Jag, det otekniska snillet Karlsson, har en hel eftermiddag glatt skruvat isär en gammal räknemaskin. Jag har med liv och lust sett till att jag fått isär den i så små delar som möjligt. Det var riktigt kul faktiskt. Nu har jag givetvis inte gjort detta för att sedan skurva ihop den igen, det går inte alls kan jag meddela. Nope, vi hade kurs på skolan i Snilleblixteri. Snilleblixtarna är ett material där man jobbar med teknik. Ungarna ska få skruva och ta isär gamla tekniska apparater och sedan sortera delar för att därefter skapa nya uppfinningar av delar från en massa olika apparater. Dels lär de sig teknik, dels får de självförtroende av att skapa egna uppfinningar och givetvis kan man väva in en massa ämnen och kunskaper i detta. Det bästa är att materialet är gratis och därmed genomförbart även i den fattiga svenska skolan. Gott!

Annars har i dag de stackars chilenarna som suttit instängda i en gruva i över en månad tagits upp. Underbart för dem och deras familjer. Mindre roligt är att våldtäktsmannen som sitter i häktet är uppenbarligen inte ensam om denna idiotism och sadism i Örebro för i morse skedde tydligen ytterligare ett våldtäktsförsök i Tybble, precis bredvid där mina jobbarkompisar hämtar upp varandra på morgonen. Varför händer sånt här? Har dessutom börjat ana att jag känner släktingar till den häktade 23-åringen om nu namnet man kan se på nätet stämmer. Det känns inte alls bra.

Nu ska jag fokusera på det som är riktigt bra i mitt liv just nu och drömma goda drömmar! Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar