onsdag 20 oktober 2010

Beslutsångest

Beslutsångest är något jag sällan lider av. Jag tillhör de där konstiga människorna som liksom bara bestämmer mig snabbt och fort. De gånger jag skaffat nya brillor är goda exempel och har givit mig nöjet av att se chockade expediter/optiker. Jag har bett dem ta fram ett par de tror passar mig, provad dem och sagt; bra dem tar jag. Givetvis har de försökt krångla till saken och fått mig att prova några fler men jag har ändå tagit de första. Jag har insett att andras beslutsångest helt ofrivilligt och djupt irriterande kan påverka mig. Men se så, bestäm er bara, gör det nu! Annars kan det vara för sent och allt gå åt skogen. Bestämmer man sig inte för just den jackan, resan, bilen, teaterbiljetten eller vad tusan det nu är, på en gång, så är det slut nästa dag. Försök förstå det. Nåja, själv är jag luspank och kan inte bestämma mig för att köpa någonting vilket förenklar min situation eller om det är tvärtom.

NU till min beslutsångest, jag har nämligen en sådan och det är hårfärgen. Ser för tillfället ut som en trestegsraket i huvudet och har dagen till ära en sorts Druttenliknande puffar i frisyren. Det tilltalar mig inte och gör mig frustrerad och en aning irriterad. Min elev O som av någon outgrundlig anledning bryr sig oerhört mycket om sin frökens utseende (det är inte han som parar ihop mig med varenda karl som kommer i min väg utan en annan) är bestämd på en punkt. Fröken ska ha rött hår! Inte ljust! Nu är fröken naturligt ljushårig om man bortser från det gråa och det gör man eftersom det missklär mig något alldeles otroligt (jag ser ut som ett lik även i grå kläder). Jag har efter två dagars velande nu inköpt en färglåda med GULDBLOND färg. Se där, en kompromiss som jag hoppas ska göra O nöjd liksom mig själv. Mest hoppas jag att det ska bli bra och att nån annan blir nöjd också. Jag vill i alla fall ha bort det trefärgade, grått mot hårbotten, superblont utanför och lite rödlätt i topparna. Frågan är hur fanken jag ska få till det tidsmässigt. Det blir en spännande afton. Först ska det shoppas mer porslin på IKEA. Solong!

1 kommentar: