onsdag 13 oktober 2010

Hösttankar

Jaha så var det då en iskall, molnig lite halvregnig onsdag. Förmiddagen ägnades åt att göra "bästa" arbetslös, insåg också att jag baske mig nog har slut på mina fria sms och då blev det tråkigare. Satt vid datorn och svor över att yahoo tydligen fått spader också. Hela mailen bara fladdrade och inget gick att läsa eller skicka. Jag hade en del viktiga saker att skicka, som annonsen till NA om Snittar & Bubbel för att nämna det allra viktigaste, hjälpsamma kraxkollegor fick rycka in och ordna saken. Fick sköta det som gick via fb som faktiskt funkade helt utan problem.

Efter en kall hundpromenad bar det i väg till universitetet. Kursomgången var som vanligt ganska bra. Jag fick dock besked i dag om att jag inte får gå del två i vår. Kommunen kan verkligen inte skryta över att de satsar på lärarna här i Kumla. Rent bedrövligt när enbart TRE lärare får lärarlyftet i vår (jag tror det är ytterligare tre som fick beviljat i höstas som fortsätter i vår också, om nu någon politiker läser min blogg). Jämför det med Örebro så skäms man, så mycket kan jag säga. Nästa år ska alla enbart undervisa i de ämnen de är fullt behöriga i och då blir det spännande här i kommunen. Jag ska väl bara ha svenska kan jag tro. Om man skulle bli behörig i alla ämnen med den lärarutbildning jag gått hade man fått plugga 10-12 år, det var inte praktiskt möjligt. Lika illa är det med dem som gått den tidigare utbildningen, de har lite poäng i alla ämnen men med betoning på lite. Det finns nog de som inte blir fullt behöriga i någonting. Sen kan man förstås fundera över hur smart det är att ställa sådan krav när utbildningen sett ut som den gjort i rätt många år. Nåja det går nog fler tåg eller så satsar jag hela mitt liv på teater, vem vet.

Sen är jag inte sams med banken heller, vi har inte alls samma syn på saker och ting och jag lär få göra ett nytt besök där på måndag, usch. Kan någon bara göra så att allt ordnar sig på alla sätt och vis. Att jag vinner sjukt mycket pengar, att alla allergier i världen försvinner, att jag kan köpa en kammin, att vintern blir varm och inte alls elkrävande, att all teknik självmant flyger upp i taket i Sturepalatset, att alla vill komma och se Snittar & Bubbel, att en del människor får en härlig semester snarast, att jag bara sådär får en ny bil i lagom bensinsnålt format, att gräset klipper sig själv en sista höstgång, att någon typ friar och tar hand om mig....*asg* hur många önskningar får man? Bara tre! oj vilka ska jag välja...inte svårt alls ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar