söndag 1 augusti 2010

Teater och yttrandefrihet

Stora delar av ensemblen

Olle Söderberg som Den Jäktade Vielgeschrey

I går styrde jag och övriga styreslemedlemmar i Amatörteatersamverkan kosan mot teater Nolby (det ligger nästan mellan Karlskoga och Loka Brunn kan man säga). Där spelade vänner och bekanta Den Jäktade av Ludvig Holberg (en norsk/dansk upplysningsherre från samma tid som Rousseau och Voltaire) så kvällen gick lite i danska tecken. Pjäsen var både rolig och bra fast jag tycker det var synd att bästa Anna-Lottas roll var så tyst, hon är en ruskigt duktig tjej som förtjänat lite mer att säga. David Levi har gjort ett bra regiarbete och han är ruskigt duktig på scenen liksom den övriga ensemblen. Olle är förstås lysande som jäktad herre som inte får ett skit gjort liksom Elin som spelar Pernille. Vi hade tur med vädret, solen sken på premiärkvällen. Det var annat dagarna före och nu. Regnet vräker ner här utanför.

Yttrandefrihet är ett annat ämne som jag känner finns på min agenda. Ska vänner man har på FB få skriva och tycka precis vad de vill? Jag kan försvara yttrandefriheten långt, riktigt långt men också min frihet att slippa läsa. När folk lägger ut länkar till ett visst främlingsfientligt parti (jag låter bli namnet för jag vill inte att folk som googlar på det ska hamna här) ni vet ändå, antar jag, blir liksom måttet rågat. Jag menar det parti som med alltför stor sannolikhet kommer in i riksdagen i höst. Jag är ju lärare och för ganska många barn med utländsk bakgrund och jag har inget som helst till övers för detta partis åsikter. Deras retorik och lömska planer att hävda att de vill bevara den svenska landsbygden, förbättra djurskyddet och äldreomsorgen (givetvis utan planerad finansiering) för att man ska bortse från rasismen och hatet mot andra kulturer, folkgrupper, sexualiteter och religioner är väl känd. Jag vill helt enkelt inte att vänner till mig lägger ut länkar dit så att det finns minsta risk att någon tror att jag känner ett uns av sympati. Därför har jag tagit mig friheten att plocka bort en och annan vän från fejjan. Det, alldeles oavsett om vederbörande har en mängd goda och fina sidor som jag tycker mycket bra om. Gränsen blir liksom passerad. Det känns lite skumt och jag är inte helt tillfreds eftersom det är det där med yttrandefriheten som sagt. Jag vill inte vara dum och elak på något vis, alla får tycka som de vill men jag kan få slippa bli förbannad, det är mest det.
Nåja FB har jag för att det är roligt och inte för att irritera mig och reta upp mig på saker folk skriver eller lägger ut, så jag tror besluten varit lite kloka i alla fall. För övrigt hittade jag igår en "gammal polare" som visade sig bo i Dubai, lite coolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar