söndag 22 augusti 2010

Firande eller Kungafjäsk?

Hemma efter en rätt underbar kväll på stan. Konserten var fantastisk även om jag inte hörde hela. När vi kom till stan var där inte så värst mycket folk trots alla varningar om trafikkaos. Kungen hade snackat klart vid Järntorgen (tyvärr utan att säga Kära Arbogabor och bjuda på ett gapskratt) och Örebros stolthet Svenska Kammarorkestern spelade. Några hundra stod och lyssnade och även vi svek och begav oss till Bishop där vi lätt fick ett bord. Efter en stund fick jag syn på Klaus Fahlström som jag nog inte träffat på tio år eller så, hur kul som helst. Vi pratade en lång stund och vi missade både Oskar Bly, Maria Johansson och Eva Eastwood (fast henne har jag sett två gånger i år) men vi hörde lite på avstånd. När så Karin Wistrands underbara stämma började ljuda så fick vi fart. Jerremias Session Band vill jag verkligen se mer av, sååå bra! Nicklas Ekholm, som är en gammal polare till mig (från min dansade era) sjöng en lugnare låt så fint. Sen kom Malla och det blev bluesdrag (vilken gitarrist han är sen och ni vet ju hur sexigt det är med gitarrister....). Allt avslutades pampigt med en Queenlåt och både Oskar Bly och Maria Johansson fick visa sina magnifika röstresurser. Allra sist körde Karin och hela publiken Tesslördan (tror den heter så iaf). Fyrverkeriet hade man inte sparat på precis, det var något i hästväg och jag är glad att jag inte var en skotträdd hund. Men läckert var det, det går inte att förneka.

Våghustorget och folkfesten då, kanske någon undrar. Jo då vi gick dit också och där stod vänsterpartisten (Mu...gr... vad heter karln nu igen?) och klagade på kungafjäsk, ingen musik just då i alla fall, så vi gick. Jag är ingen sann royalist, långt därifrån, men inte tusan hade Örebro den här festen för att fjäska för Kungafamiljen, att de kom hela högen var väl mest en fantastisk tur för arrangörerna Den hölls väl (om förstått det hela korrekt) för att fira att 1810 gick Sverige in i en ny tid och att fransosen som fick bli Karl den XIV Johan kröntes här i Örebro. Det kan man väl få fira när det görs så bra som det gjordes ikväll. Fast så bor jag inte heller i Örebro och det är inte mina skattepengar som går åt. Vad de gått till, kommer jag och alla Kumlabor få beskåda i morgon då det är någon sorts invigning av den berömda sjöparken. Det blir spännande värre!

2 kommentarer:

  1. Wings, kära Susanne, Wings och Beatles. Inte Queen. Live and let die och With a little help from my friends... Öras den som öras bör. Eller hör?!

    SvaraRadera
  2. Tack Håkan, nästa gång jag ska få till nåt musikigt ska jag ringa dig och fråga ;)

    SvaraRadera