fredag 20 augusti 2010

I morgon kommer kungen!

Japp så var det då dags för knugen att besöka Askersund och Örebro. Frågan är ju om han tabbar sig och gör bort sig som i Arboga en gång i forntiden. Nej det är nog knappast troligt så upphausat som detta jubileum är. Jean Babtiste Bernadotte kan ha varit en briljant fransman på den tiden, gamla kungar är liksom mer spännande än nuvarande som liksom är utan någon särskilt viktig funktion. Ja, jag vet att en del royalister anser att kungafamiljen gör ett stort PR-jobb för Sverige. Det är möjligt men de är i alla fall ganska trista om man inte gillar tjusiga klänningar och glittrande diadem på Nobelfesten och sånt (eller är kille och tänker spana in Madeleine förstås). Gamla kungar däremot som Vasa, Karl den XII och för all del Karl den XIV Johan (hoppas det var det han blev omdöpt till ;) är kul snubbar åtminstone om man som jag gillar historia.

Jag såg på NA.se att man kan ställa sig på strategiska platser och vinka med en liten flagga som de så förtjänstfullt skickade med i tidningen för urklipp häromdagen, blompinne får man dock fixa själv. Just flaggviftandet tror jag helst jag avstår med artistutbudet med Jeremias Session Band i spetsen kan jag kanske tänka mig att trängas lite för. Man får väl dock ställa bilen hos syrran eller så för parkeringsplats är nog inte till att tänka på. Om man som en viss vänterpartist i Örebro avskyr allt vad kungar och drottningar heter kan man besöka Våghustorget och kolla på den gamle proggaren Mikael Wiehe. Folk på stan lär det under alla omständigheter vara och det är i alla fall festligt och kul. Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar