tisdag 3 augusti 2010

Baggar

Generalen vår bästa gammelbagge, fast faktiskt bara 3 år, dog igår. För en knapp vecka sedan dog hans tvåårige son Pontus. Jonatan den ettåriga baggen är ruskigt sjuk han också. Skorpan vår lillkille som vi räddade med nappflaska förra våren och Rasmus, två år, är fortfarande friska. Tackorna och lammen likaså. I dag kom i alla fall veterinären på besök, Jonatan har fått penicillin och ska ha en spruta om dagen i sju dagar. Han verkar bättra på sig och vi håller alla tummarna. Ingen kan säga vad det är men det finns en massa sjuksomar som kan drabba och smitta mellan får. En sjukdom kan också smita till människa men dom symptomen hade dom inte haft tack och lov. Dom kan också ha fått i sig något giftigt man vet inte säkert. Hemskt är det och Generalen var liksom bossen här på backen och vi kommer verkligen sakna denne kelgris med dom vackra hornen.

Jonatan har vi pysslat om på alla vis. Jag och A-M klippte hela baggen med kökssax eftersom pälsen var helt hoptovad och han var grymt svettig av febern. Han stod helt stilla och njöt, sen har vi karadat bort alla fluglarver i flera omgångar och han verkar tycka det är jätteskönt. I morgon ska jag ikläda mig mina gamla sjukvårdskunskaper och ge honom penicillinsprutan eftersom K och A-M ska bort en sväng över dan. Det ska säkert gå bra, jag vill verkligen att han ska bli frisk och att baggdöden är slut nu.

För övrigt har ansiktet känts ok i dag och jag har inte uppsökt någon doktor för egen del. Det har räckt att agera vårdare. Det har jag för all del varit för dammsugaren också som numera precis som bilen är lagad med stora mängder silvertejp. Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar