måndag 15 februari 2010

Tackor och baggar!

På vår backe anser vi att dessa bestar till får ska vara i var sin hage på var sin sida av grusvägen. Hyresvärldarna K och A-M äger de söta svarta varelserna. Vi räddade livet på en lammunge, som numera heter Skorpan, för en tid sedan och han har vuxit till sig men är fortfarande i hanterlig storlek. Hans ett år äldre bror ansåg sig i dag vara på sådant pilskt humör att han tog ett par skutt, först ut ur sin hage och sedan in till brudarna. Där sprang han runt och stötte på framförallt Lovis sin ett år yngre syster!!!

Frk T och Lilla h var hemma ensamma när jag var på Viktväktarna (ner ytterligare ett kilo föresten) och ringde mig och meddelade detta faktum. Det är en bagge inne hos tjejfåren! Den fläckiga, alltså Rasmus. När jag kom hem var A-M redan i full gång med jakten. K var givetvis på kurs i Borlänge. Sonen J var inringd och vi jagade på. Snön i hagen var meterdjup och det var ingen lätt match att springa runt efter en bagge som inte ville låta sig infångas. Vi skulle också få upp de fastfrusna staketstolparna eftersom Rasmus inte är pytteliten direkt. Som tur var så var det inte Generalen (besten i flocken) som rymt, för då hade vi nog fått ringa en jägare för nedskjutning.

Rasmus är i alla fall en snäll rackare och efter en timmes jakt och inringning av ytterligare en granne (en kvinna med kraft och mod) så fångades rymlingen in och släpades med hundkoppel en bit. Vi insåg att vi höll på att strypa den stackaren så granne B släpade honom i hornen och jag lyfte bakdelen och sedan drog/släpade vi odjuret genom hagen in i nästa, medan A-M och J fixade allt öppnande och bortmotande av övriga åtta får. A-M och J fortsatte sedan att skotta snö runt staketet så överhoppandet skulle försvåras i alla fall. Sabla snö alltså!

Tja jag anar att man får tacka för gratismotionen. På kuppen kanske jag gick ner ytterligare ett par kilo. Hoppas går ju alltid.

Charlotte Kalla har visst tagit OS-guld medan jag själv njuter av nostalgisk tv-serie från 1974. Huset Silfvercronas Gåta. Kråkorna kraxa i borgens torn, na na ni na na ni nana. Minns ni den? Oj vad jag tyckte den var bra. Frk T gillar den skarpt men hennes kompisar tycker det händer för lite (för lite aktion alltså). Men serien är så bra och grymt spännande då de reser i tiden genom spegeln i klockrummet. Historia lär man sig också. Undrar om mina elever klarar det långsammare tempot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar