torsdag 11 februari 2010

Kattskrälle


Jag ska börja med att fastslå att jag har väldens häftigaste, sötaste och gosigaste katt. Här syns han i den årstid både han och jag föredrar.


Om ni nedan kommer att få andra vibbar, så är ovanstående ändå utgångspunkten. Söt och gosig alltså och ett monster. Findus, han heter så, tycker precis som matte, måttligt bra om vintern. Detta år är det, enligt Findus, inte bara ohyggligt kallt, dessutom är det fullt av en massa vitt elände som ligger i drivor därute. De få gånger katten stuckit ut nosen denna vinter har han mest försvunnit under verandan och sedan snabbt krafsat på fönstret för att snarast få komma in igen. Detta leder ofelbart till en enorm överskottsenergi! Eftersom kattskrället tillbringar dagarna med att ligga och grisa i sängen samt riva ner telefonen från hyllan vid fönstret (så att alla människor tror att jag pratar timtal i telefon dessutom) är han pigg och allert framåt kvällen. Under natten bli han än piggare och gosigare. Detta innebär att han antingen kastar sig över Pizza och leker att han är en tiger eller att han anser att mitt ansikte är en utmärkt plats att ligga på. Han lägger sig mitt över nyllet och spinner och gosar så mycket han orkar. För att göra det hela än trevligare så kloar han och drar lite i mina lockar samtidigt. Ibland kan han också få för sig att slicka mig i ansiktet med sin ohyggligt sträva tunga. När jag för tjugosjunde gången kastat iväg honom går han lös på nattygsbordet för där finns både glasögon, penna och mobil att riva ner och leka med.


Förstår ni att jag lite av sömnlöshet och allvarliga stressymptom? Stäng dörren säger säkert vän av ordning. Det går inte, den går inåt och sängarna är i vägen. Det har hänt att jag slängt ut honom trots snö och kyla men då får jag antingen ångest eller så hoppas kattskrället på handtaget och kloar på rutan. Jägaren heter Arvidsson och bor nära... men näe. Findus är världens häftigaste katt och dessutom håller han mössen borta. Innan jag hade katt hade jag köket fullt av råttskit varje morgon. Semla (min kattängel) gjorde ett digert jobb på den fronten vilket gjort att Findus bara behövt ta över genom att finnas till.


Men förstå att jag hatar vinter och längtar till våren. Mest för att jag med gott samvete kan kasta ut monstret nattetid då.


Den mystiske har ringt och kom med en inbjudan till alla Kraxare, den har ni fått via mejl. För övrigt säger mitt horoskop på fb idag att jag går in i en romantisk tid och kan bli förälskad. Åh vad jag vill tro på horoskop i dag. Det skulle vara så bra för själen och viktminskningen. Den rullar på för övrigt. Jag är grymt disciplinerad, så det så. Sov gott (ni som inte har katt iaf).

2 kommentarer:

  1. Katterna här vill inte heller gå ut men de stör inte så värst på nätterna...men jag har en femåring som kommer krypande och det är mysigt i ungefär tre minuter...sen ligger hon på, över, under å lite överallt som gör att jag sover sämre än jag vill;)

    SvaraRadera
  2. Tja jämfört med en femåring så är ju Findus förhållandevis lätt ;)

    SvaraRadera