måndag 8 februari 2010

Ny vecka och nya möjligheter

Om man orkar kanske ska tilläggas. Men det gör jag väl för vi går ju mot ljusare tider. Snöneländet ska väl försvinna nån gång antar jag även om det känns rätt osannolikt just nu. I går kväll var trappan så hal att både kamrat R och sen jag själv höll på att slå oss halvt fördärvade. Lite salt gjorde susen och det smälte undan. Istapparna har jag slagit ner med snöskoveln, dem jag når vill säga.

Annars har dagen varit ok, ungarna hade extra slöjd vilket gav extra planeringstid (som försvinner en onsdag i maj för all del). Den användes till att göra mallar till ett landskapspussel ungarna ska få göra i slöjden. Många kopior blev det och en massa klippande. Sån planering tar jag mig sällan tid till men nästa vecka ska jag och kollegan H ha temavecka om Sverige. Det är synd att vi nästan aldrig hinner planera upp roliga saker, det skulle bli så mycket bättre och roligare undervisning då både för oss lärare och för barnen om vi hann detta oftare.

Kvällen har ägnats åt mer jobb, AP-möte. Frk T fick, som tur var, vara hos farmor och Pizza fick åka till Hällabrottet en stund. Jag hade liksom förträngt detta möte ända till i morse och det löste sig inte fullt lika enkelt som vanligt (kamrat R kunde alltså inte). Vår nye rektor känns så här långt som ett lyft för skolan. Jag har stora förhoppningar på honom. Jag hoppas han kan få oss inspirerade till nytänkande på flera plan. Kul med förändring!

Annars är NA fullt av artiklar och insändare om Kumlas usla skolor. Kanske kommer något bra ut av det. Jag tror nämligen inte folk förstår vilket hårt jobb vi har. Få människor jag känner skulle stå ut särskilt länge i dagens skola. Så många tycket jag var fullständigt galen när jag valde läraryrket. Det måste verkligen göras en hel del förbättringar av arbetsmiljön och arbetsbeslastningen för lärare och för eleverna naturligtvis. Inte minst behöver lönerna öka. Det är egentligen helt sjukt att någon gör det jobb jag gör för så låg lön, ofattbart faktiskt. Mest negativt i tidningen alltså, förutom en liten positiv sak idag. Frk T var med på två bilder i tidningen som faktiskt skrivit positivt och trevligt om nya storfritids på hennes skola. Skönt med nåt positivt om Kumla som jag faktiskt inte tror är så hemskt mycket sämre än andra kommuner, skolan behöver förbättras överallt.

För övrigt har jag samtidigt som jag bloggat gråtit till Himlen kan vänta-programmet som just slutat. Oj så mycket känslor. Fantastiskt program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar