onsdag 2 september 2009

Vad händer?

Utanför ICA Profilen i Kumla sitter en kvinna och tigger! Hon är mycket vacker, ung med lite asiatiskt utseende, hon är inlindad i en filt och hon skramlar med en pappmugg med några kronor i. Tragiskt oavsett vilket skäl hon har att sitta där. Kanske är det ruffel och båg, kanske är hon precis så utsatt som hon vill att vi som går förbi ska tro.

Vi har länge varit förskonade från sådant här i vårt "tjusiga och välbärgade" land men tydligen inte nu längre. Jag har funnit mig i usla dragspelare som hjälpligt kan en "låt" men det här var snäppet värre. När jag kom ut satt hon kvar men jag såg vårt kommunalråds bil parkerad utanför butiken. Han har ett stort hjärta och förmodligen vet han vem som ska kontaktas. Vad gör man? Ringer polisen eller socialen, blundar och glömmer bort eller ska man ge henne några kronor? Jag sa till i butiken och hoppas "någon annan" gör något åt saken. I bloggen kan man i alla fall skriva vad man känner.

2 kommentarer:

  1. Svårt sånt där. De som tigger är mycket väl medvetna om att deras agerande väcker skuldkänslor hos förbipasserande. Folk i allmänhet ser åt ett annat håll och går förbi. Eller så skänker man lite för att döva sitt samvete. Vad sedan pengarna går till är av mindre betydelse.

    Det enda sättet att få veta, är att fråga varför? men det tar tid, kan bli jobbigt.

    Det kan ju handla om allt från ett socialt experiment, en osmaklig utmaning, kanske rent av ett exampensprov på Konstfack, till ett desperat rop på hjälp.

    Fy, nu blev även jag illa berörd, trots att jag inte sett henne.

    SvaraRadera
  2. Hon har tydligen suttit utanför systemet också. Tror inte hon pratade svenska, hon mumlade på nåt annat språk iaf. Men man vet ju aldrig. Jag vill inte ha ett samhälle med tiggare helt enkelt.

    SvaraRadera