torsdag 3 september 2009

Av alla idiotiska förslag...

..så är nog det jag hörde igår, precis när jag stängt av datorn, bland det värsta på länge. En knäppskalle i Trelleborg (tror jag det var) har kommit med förslaget som en moderat kvinnlig politiker tydligen tyckte var lysande:

Lärare som sätter höga betyg ska få högre lön! Ja men oj så bra då.

Jo för så här är det, förstår ni; om ens elever presterar bra på nationella prov och därmed får högre betyg så är man en bättre lärare! Svart på vitt, betygen visar om jag som lärare gjort ett bra jobb. Satte man inte betyg skulle man inte bli utan lön (märkligt nog) utan då skulle man gå på resultat från nationella prov och andra tester.

Men, MEN, MEN!!!!! Alla fantastiska lärare som arbetar på skolor som Vivalla, Brickebacken och för all del den skola jag själv arbetar på, skolor som har många invandrarelever vilka kanske inte varit i Sverige så länge och därför inte når riktigt så bra resultat då? Är dom inte bra lärare? Förtjänar inte dom en hög lön? Dessa skolor har också elever som lever i utsatta miljöer och knappt kommer till skolan. Jag vet lärare som hämtat elever varje morgon i ett års tid för att dom ska komma till skolan men eleverna har knappast presterat några MVG-resultat för det. Men dessa lärare kanske inte är bra lärare? Det kanske bara är jag som tycker att dom är fantastiska. Det kan vara en större bedrift att få en strulig kille att vara i skolan och lära sig läsa hjälpligt utan att nå godkänt i svenska än att få en superflitig elev att få MVG. Det kan ha krävts en betydligt större arbetsinsats och ett större engagemang.

Men hör och häpna, dom hade sådan hög tilltro till vår yrkeskår att dom inte trodde att vi skulle rätta snällare eller ge elever högre betyg än dom förtjänar. Nejdå, det skulle inte inträffa och om någon mot förmodan gjorde så, skulle vederbörande bli avslöjad direkt. Hade det varit första april så hade jag definitivt trott att detta var dagens mest urusla aprilskämt.

Jag har läst åtskilliga artiklar och även forskning som visar att en del friskolor ger sina elever för höga betyg. Det gör dom av ett antal skäl. Några man gissat på är; att om skolan har många elever med höga betyg så lockar det fler elever till skolan! Friskolor har ofta hög andel obehöriga lärare som kanske vill vara snälla eller helt enkelt är okunniga. Med tanke på detta låter det som ett förtjusande förslag att koppla lärarnas löner till elevernas provresultat/betyg. Maken till dumhet har jag sällan hört. Jag har sällan något till övers för moderat politik och tilltron till dom blev inte större igår. Utredaren eller forskaren kanske inte var moderat men kärr.. förlåt kvinnan/politikern som tyckte att detta var bra hon var definitivt moderat.

Ni märker att jag är förbannad va?

2 kommentarer:

  1. Bra talat!! Du är klok som en uggla.Kunde inte sagt det bättre själv.
    Pia B

    SvaraRadera
  2. Pja, det är änn mer korkat än det faktum att sköterskorna på Medhelp (som sköter sjukvårdsupplysningen i Uppsala)får högre lön om de ser till att de som ringer inte kommer och belastar sjukvården.

    Rackarns vilken lång mening det blev. Blir lätt så när man eldar igång på något.

    SvaraRadera