tisdag 11 oktober 2011

Skola för hela slanten

Har besökt tre stycken denna dag. Jobbet på Malmen hela förmiddagen, Örebro Universitet och en föreläsning om Learning study (en forskningshistoria om att förbättra och utvärdera undervisning) och slutligen föräldramöte på Skogstorp. Det hetaste föräldramöte jag varit på på länge. Det kokade lite kan man säga. Det är inte bara jag som tycker att något gått snett när man bygger en skola för små enheter och rummen är för 15 elever och sen knör man in grupper på nästan 30 elever i dessa rum. Genomgångar i trängsel och sen får de flytta ut och jobba och lärarna går emellan och hjälper. Tro mig jag har inget agg till vare sig lärare eller rektor, de gör så gott de kan och jag är rätt övertygad att de tycker ungefär detsamma som oss föräldrar.

Nope vi får engagera oss politiskt tydligen. Jag hoppas alla sura/oroliga/förbannade föräldrar kommer på nästa föräldraforum och säger vad de tycker. Som alltid känner jag att jag sitter på två stolar, förälder och lärare. Som lärare vet jag vilken verklighet vi lever med och det är inte allt som är bra nu. Dels har vi för lite pengar och dels ska vi samtidigt sätta oss in i allt nytt som skollag, läroplan och så ska skolverket komma. Man kan bli stressad för mindre. Jag tröstar mig lite med att jag inte sitter på stolarna som förälder och politiker för det är säkert ännu värre. Ingenting är enkelt i världen men det är kanske det som är utmaningen.

Dessutom träffade jag M som ska bli vår tillförordnade rektor när H sticker åt sydväst. Hoppas det blir bra.

För övrigt har jag högfärdshosta igen. Skit också, det betyder att jag måste till världens bästa kiropraktor mycket tidigare än jag tänkt och knaka rätt bröstryggen. Jag skulle inte släpat runt de där borden ensam, korkat.

Innan jag somnar vill jag skänka en tanke till alla i min omgivning som är sjuka eller skadade på olika vis. Det är allt möjligt som vänner drabbats av nu och jag är så trött och ledsen över att inte alla kan få må bra. Ni som väntar på besked om olika saker, jag håller alla tummar jag kan att det ska gå fint. Ni som redan är sjuka ska få kraft att bli friska. Jag önskar nästan att jag vore lite religiös nu för då hade man något att ta till, men jag gör så gott jag kan med mina önskningar. Tusen kramar till er som behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar