torsdag 13 oktober 2011

Kunskapskrav

Det har präglat min eftermiddag (vi har diskuterat läroplanen med lärare från andra skolor). Förmiddagen tillbringade jag med att försöka "ge" mina elever lite kunskap på olika vis. Det är just det som är kruxet och som rådbråkar min hjärna, de nya kunskapskraven. Ända till nyss hette det kunskapsmål, det fanns uppnåendemål (det man skulle kunna) och strävansmål (det man skulle sträva mot och undervisa utifrån), lagom, lagom,  kanske inte helt solklart, men vi hade börjat lära oss tolka det hela och då är det givetvis dags att byta.

Läroplan alltså. Den nya heter Lgr 11 och är väl till stor del initierad av Herr Björklund. Delar är bra, bättre än förut, det är kanske lite tydligare. Betygssystemet hoppas jag är bättre än det gamla, spannet minskar med en sexgradig skala A-F (F är underkänd)  i alla fall. En sak är jag dock inte helt tillfreds med och det är synen på kunskap. Det är ok i ämnen som svenska, matte och engelska men värre när man kommer till NO och SO. Dessa är nu uppdelade även för de yngre eleverna i de ämnen de innehåller i bedömningen, trots att man sällan undervisar så. Jag ska ge er ett exempel.

I SO jobbar jag just nu i klassen med en bok som heter Fröken Europa (ni kan ju gissa vad den handlar om). Det är en underbar bok om en mystisk lärarinna som skickar i väg varje unge (i femman) på en resa till något land i Europa. Skickar är lite skumt såklart, varje elev går in i ett mystiskt grupprum, kryper igenom en lucka och hamnar någonstans i en annan tid i ett annat land. De får uppleva den hemska kristallnatten i Tyskland, besöka Bolsjojbaletten i gamla Sovjetunionen, Anne Frank i Holland, se en Beatleskonsert i London, en maffiarättegång på Sicilien och en massa annat. Man får in geografi, religion, samhällskunskap och historia på ett fullständigt förträffligt sätt. Vi kompletterar med kartor och filmer, diskuterar och funderar över hur människor haft det och hur det påverkat vår tid på olika sätt. Frågan är nu hur jag ska mäta vad de faktiskt kan? Jag är fullständigt övertygad och förvissad över att de lär sig massor eftersom de verkligen gillar dessa lektioner. Men det ska mätas!!!

OM roar man sig med att läsa kunskapskraven i Lgr 11 så står det så här under ett geografiavsnitt (det finns inget samlat för SO längre): "Eleven har grundläggande kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt." Jamen det är väl fullständigt solklart va!!!??? Nu funderar jag på om de ska storleksordna länderna (de vet att Ryssland är störst och Vatikanstaten minst) undrar om det räcker? Måste de lära sig alla bergskedjor, sjöar, floder eller ens länder? Hur många av er kan räkna upp Europas alla länder? Hur många av er kan Sveriges landskap? (Det kan jag på fyra minuter, sånt kan man roa sig med om man är knäpp, men knappast Europa).

Det ändrar sig vårt Europa kan jag berätta om ni nu mot förmodan skulle missat det.... inbilla er inte att kartorna i skolsalarna håller måttet. Rent historiskt kan jag bli lycklig över att hitta en världskarta med Sovjet och Östtyskland i klassrummet, det är kanon, ibland. Jag har det dessutom så förspänt att jag har en s.k. smartboard (interaktiv tavla) och en dator i klassrummet. Snabbt som blixten kan jag spotta fram en aktuell karta, använda google earth och zooma in nåt objekt (nåja det måste jag öva lite mer på) eller gå in på skolans filmbank och få upp en film om Belgien och EU-parlamentet på direkten. Alla lärare har det INTE så bra kan jag berätta.

Om nu Björklund vill att vi ska backa bandet och gå tillbaka till blindkartor vet jag inte men det känns så och rätt många tolkar det så, eftersom allt ska mätas. Kunskap ska vara mätbart! Frk T berättade i dag att hon hade alla rätt, utom ett, på provet om Danmark. Hm tänkte jag, provet.... "Vad var det för frågor då?" Jo den fråga hon missat på handlade om vilka sorters fiskar de fiskade utanför Danmark. Det var visst torsk, makrill och ....sill (det var den fisk hon trodde att hon missat). Ja men DET var ju himla viktig kunskap tänkte jag (nästa år kan det vara torksfiskeförbud) och mindes att jag en gång i min ungdom lärde mig hur många grisar de hade i Kina (hur tusan geografiboken kunde vara så säker på det). Alltså, jag förstår att det kan bli frågor som inte är så himla relevanta, så gör säkert jag också de få gånger jag gör prov. Men ska Björklund få som han vill måste jag väl börja med mer prov. De hade frågor om vad öarna heter och om Öresundsbron också och det var säkert bra. De läser till min stora glädje Fröken Europa också, fast mer på egen hand verkar det som.

Min syn på kunskap är snarare den här: Jag vill att eleverna ska lära sig sambanden i tiden och i världen. Jag vill att de ska bli nyfikna på historiens påverkan på vår tid. Miljöförstöringens globala inverkan på oss och världen. Jag vill att de ska kunna delta i en diskussion om könsroller när de blir äldre och veta hur kyrkan påverkat utvecklingen. Jag villa att de ska ha på fötterna för att tycka olika saker. Jag vill att de ska bli intresserade av politik och kunna påverka sina liv. Men möjligtvis borde jag lägga fokus på detaljer som är lättare att mäta? Men jag vill inte!

Att veta att den största floden i norra Italien heter Po är kul om man löser korsord (och då lär man sig det) eller om man åker dit. Men att Eiffeltornet finns i Paris tycker jag man ska veta, liksom vem som målat Mona-Lisa, att Hitler var en fullständig tokskalle som lyckades dupera ett helt folk eller att Påven är katolikernas överhuvud och emot ett och annat som påverkar folkhälsan. Allmänbildning är bra och skitkul på ren svenska. Jag vet inte var jag fått min ifrån, kanske från skolan, i så fall ger jag mig till viss del. Jag har fyllt i en jäkla massa blindkartor och en och annan flod minns jag nog, i alla fall om jag blir påmind. Men jag tror snarare att jag fått min allmänbildning av böcker och ett intresse för att läsa tidningar och titta på dokumentärer istället för dokusåpor. Jag hoppas mina elever minns mig som den där Fröken som brann för att snacka demokrati, könsroller och historia men som glömde förhöra glosorna. Sorry Björklund men kan vi inte kompromissa du och jag så vet jag inte hur det här ska gå.

Funderar nu på att låta mina elever sammanfatta det de har lärt sig om Europa i ett bildprojekt. Kan det vara något? Om de målar och skriver om allt de lärt sig så borde jag kunna bedöma om de lärt sig något. Kan tillägga att de är kanonbra på att googla på både det ena och det andra. "Kolla Wikipedia Susanne" kan de hojta om vi funderar över något vi inte vet. Och som tur är kan jag göra det på stuberten!

För övrigt har jag ägnat kvällen åt tio sidor verksamhetsplan för skolan.... man kan säga att jag använt hela veckans förtroendetid i dag, så nu ligger jag rätt mycket på plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar