söndag 23 oktober 2011

Att röra på fläsket

Det är något jag behöver och gör i alldeles för liten utsträckning denna höst. Sedan Pizza flyttade till Fjugesta blir det naturligt betydligt mindre promenader. Ibland tar jag mig i kragen och går med stavar men regnar, blåser eller om något annat tar emot så blir det inget. Förut gick jag två gånger om dagen vare sig jag ville eller inte, oavsett väder. Men det räcker inte, jag borde röra mer på hela kroppen, DET har jag fått klart för mig i dag.

I torsdags tjuvtränade jag lite och fortsatte i går men trädgårdsarbete i systerysters trädgård. Deras hus ska säljas och det måste vara tjusigt värre inför visningen till veckan. Min andra syster är släktens expert på både husköp och försäljning, mäklarassistent som hon är. Jesus Amalia så petig hon är, det får inte finnas ett grässtrå som sticker upp mellan nån platta inte. Ingen rast och ingen vila där inte. Men jag är klart impad över hennes energi och hjälpsamhet, upp på morgonen och bara köra på. Det är väl inte för inte hon fixat i ordning mammas och pappas gamla hus till världens flashigaste bostad. Värdet på syster L:s hus har säkert stigit åtskilligt av syster A:s handpåläggning. Min egen insats är klart medioker måste jag dessvärre säga. (Det enda jag kan skryta med är att jag med klar hand envisades med att rycka bort tistlar trots att de var gröna och fina). Huset är stilat och fint värre och inte en pryl för mycket. Jag undrar dock lite över hur hennes eget ser ut med tanke på att jag kände igen en del mattor och annan utsmyckning därifrån ;))

Åter till dagen. Inspirerad av jobbet i stan och det fullkomligt strålande vackra höstvädret satte jag igång med min egen försummade trädgård. Saker skulle in i källaren, rabatterna behövde rensas och Humlen, det förbaskade aset, behövde bort. Fyra timmar höll jag på oavbrutet. Humlemonstret är nedklippt, det var lättare än vanligt eftersom den inte haft något att klättra på detta år sen jag rev ner hundgården (eller jag och jag... men nere är den). Men det är ändå en fajt, en fajt med ett växtmonster av sällan skådat slag. Den sprider sig ohyggligt och rötterna gräver sig ut över hela gräsmattan. Nu är den nedklippt och växterna under är flyttade för att slippa bli kvävda nästa år. Kroppen är använd och fullständigt slut. Det värker i axlarna av att skriva detta...

Efter detta bar det i väg till Palatset för att börja repa julshow så smått. En ny sketch om Bostadsrättsföreningen  Mistluren är skriven och denna gång julpysslar de...;) Olgas man Vladimir får vara med på ett hörn liksom Bengtssons fru och det kan ju mest bli kaos... vill ni veta hur det går får ni komma till Sturepalatset på julshow 2 eller 3 december.

Efter det skulle Frk T hämtas, hon skulle titta på när Frk R red sin häst Merca i Kumlas ridhus. Döm om min förvåning när Frk T satt på en fin ponny och galopperade runt på en volt när jag kom. Hon hade fått låna en häst vid namn Mariana och fick en bra privatlektion bara sådär. Tror hon lärde sig massor ikväll. Pigg häst och lagom nätt så hon kunde få till galoppskänklar och inte minst träna sig på att sitta ner i sadeln.

Nu värker min kropp ohyggligt och hur jag ska ta mig upp i morgon vete tusan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar