torsdag 23 juli 2009

Kalmar slott

Långe Erik på Öland

Frk L och T på stranden på norra Öland
Bilderna kommer i fel ordning men jag får inte till det att ändra.....

Hemma
Det är ganska skönt faktiskt efter denna strapatsrika semester. Sista dagen på Österlen åkte vi till Glimmingehus för att insupa lite extra Nils Holgersson atmosfär. Där var trevligt med guidad tur och fantstisk mat i restaurangen efter låååång väntan. Ungarna fick fläta på gammalt vis och alla var skapligt nöjda och glada. När vi kom tillbaka till bilen och husvagnen som stod parkerade efter vägen såg bilen lite mysko ut. Punktering! Jo men naturligtvis!!!!!!

Bara för stackars R att byta däck medan jag bistod så gott jag kunde samtidigt som jag tröstade ungarna som vrålade likt stuckna grisar då bilen hissades upp. Som tur var fanns det luft i reservdäcket och det höll ända hem.

Nåja efter denna strapats hade vi bestämt att fortsätta norrut efter kusten och vi körde till Kalmar trots ungarnas protester. Där hittade vi en jättefin och ren (jag gillar rena ställen) camping en mil norr om stan. Dagen därpå, alltså i tisdags, tog vi en tur till Öland, shoppade lite och åkte norrut på ön. Där besökte vi stranden jag campade vid fem gånger under min barndom och det var kul med lite flashbacks. Vi fortsatte vidare norrut till norra udden och klättrade upp (dvs jag och ungarna) i Långe Erik. Fin utsikt men jobbigt för låren.
Onsdagen hade vi planerat att åka till Kalmar och sen vidare till St Anna för att hälsa på Penny. Så blev det också, men vi började med lite bad eftersom solen sken från en blå himmel. Sen åkte vi till Kalmar och åt och gick trots en motvillig R in på Kalmar slott. Där var det massor av barnaktiviteter och ungarna gjorde var sin maskeradmask i pysselverkstaden. Sen åkte vi till campingen och hakade på husvagnen, klockan var väl sådär 16.30 när Frk L plötsligt saknade sin väska med mobil och allt i. Jävlar, den låg kvar på Kalmar slott! Bara att ringa en snäll människa som lyckades hitta den (undrens tid är inte förbi, inget fattades heller). Bara att åka tillbaka till Kalmar med husvagn och allt, så vi blev lite sena. Klockan var närmare nio när vi bjöds på gott fika hemma hos Penys nya "föräldrar". Det var lite synd att vi inte kunde gå runt och titta på deras fina hem i St Anna. Fin trädgård hade de i alla fall och M syr fina gammaldags kläder och lapptäcken så mycket hann vi se. Penny verkar ha det jättefint i sitt nya hem.

Sen fortsatte vi direkt hem utan kisspauser eftersom ungarna sov (dessa är annars R:s främsta minne från denna semester) och svängde in på gräsmattan kl. 01.00. Frk T fick vakna upp och se sitt nya rum vilket var till belåtenhet. Dagen har ägnats åt städning men nu regnar det och Frk T har förfärligt tråkigt och gnäller oavbrutet. Hon fick i alla fall ringa till Lilla h som är i Stockholm men som tur är är tillbaka i Kumla senare i kväll.