fredag 13 februari 2009

Teater - teater - teater

Gustav Vasa
Är faktiskt den kungen som vi har på tusenlapparna, inte för att man ser så många sådana utöver låtsasvarianten vi har på skolan. Jag har för tillfället ett visst behov att studera hur denna snubbe såg ut i unga år eftersom jag ämnar spöka ut ett par elever till nämnda kung, alltså så som han såg ut innan han blev kung.

Han lär ha varit av en ganska rik släkt. Så, till frågan, hur såg ganska rika ut på 1400-talet? Han klädde ut sig till bonde när han skulle till Dalarna och skaffa hjälp av starka dalmasar. Enligt historieboken så var det en piga hos Anders Persson som minsann såg en tjusig krage sticka fram under drängkläderna. Alltså tillräckligt fåfäng för att behålla sina tjusiga kläder under.

Alltså, jag vet att de flesta av dessa historier kan vara och förmodligen är uppdiktade för att göra Herr Vasa mer spännande. Men vi ska spela tre pjäser i skolan om medeltiden, den första är djupt tragisk och handlar om digerdöden. Jag är lite bekymrad över att jag kanske inte stoppat in ett tillräckligt katarsis, men det får väl ge sig. Den andra innehåller det traumatiska Stockholms blodbad till ungarnas förtjusning. Bödeln var en populär roll tills de insåg att han var en ganska tystlåten snubbe utan några långdragna repliker. Sen är det då Vasa i Dalarna. Jag har gjort honom för fet för att komma ner i dasset så Barbro blir tvungen att fira ner honom i lakan genom fönstret. Den fantastiske Vasa-aktören är däremot trådsmal så vi får nog ta till Kraxkompaniets fettvalkar tillverkade av Fru B.

Mitt liv är liksom proppfullt av teater helt plötsligt. Nils Holgersson repas varje tisdag och snart även på helgerna. Tre pjäser på skolan och snart ett jubileum där pjäsen Ruskaby skola ska sättas upp. Snart Öppet Hus på biblan med Kraxkompaniet, 14 mars föresten och före det ett uppträdande på Kommunals årsmöte... undrar om man kan tröttna? Näe knappast - det är ju så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar