tisdag 24 februari 2009

Teater och sjukdomar - kass ekvation

På torsdag har vi avslutning på historieblocket om Medeltiden och Gustav Vasa i skolan (jag har skrivit om det förut tror jag). Ungarna har tränat på sina tre teatrar som ska visas upp för föräldrar och övriga intresserade i gympasalen. Det är inte helt lätt att knö in 27 ungar i en och samma pjäs och dessutom få till tre pjäser samma kväll. 53 små skådisar ska nämligen hålla sig friska samtidigt och det är en svår för att inte säga omöjlig ekvation i förkylnings och kräksjuketider. Just nu är två huvudrollsinnehavare sjuka. En har vi ersatt eftersom vår Gustav Vasa som kuskar runt i Dalarna inte tänker tillfriskna till torsdag kväll. Sänder en tanke till stackars L, krya på dig! Vår häst är också sjuk men han pratar ju inte så mycket och är kanske lättare att ersätta liksom bödeln som hotar att inte infinna sig.

Det går knappast särkilt bra att köra pjäsen utan Gustav Vasa så en liten tuff kille vi kallar M har tagit på sig den näst intill oöverstigliga uppgiften att lära sig alla repliker på två dagar! Men om någon klarar det så är det denna lille ambitiöse herre. Nu hade ju i och för sig han, M alltså, en inte helt oviktig roll som Engelbrekt, vilken är den som skidar i kapp Vasa och berättar att de tröga dalmasarna ändrat sig och visst tänker hjälpa honom att besegra Kristian Tyrann. Ett tag var lille M:s mamma inne på att han kunde ha en mössa på huvudet med två sidor och helt sonika byta roll mellan sina repliker. Vi har dock löst det så att en annan liten M läser in sig på den rollen.

Det ska nog gå och jag känner att det ska bli lite skönt när denna vecka är till ända. Efter att dessa tre historiska pjäser spelats upp ska jag prata lite kort med föräldrarna lämna stället och ikläda mig rollen som uttråkat korre på NA:s lokalredaktion i Kumla som tycker att allt är trääääligt och inte vet vad hon ska skriiiiva om tillsammans med kraxkollegan M. (Många M blir det). Denna förvandling ska äga rum på Husaren där kommunals fackförbund har årsmöte och där vi Kraxare ska uppträda. Pust det blir en svettig kväll.

På fredagen ska jag ha hunnit ladda om till nästa teaterprojekt i skolan. Då börjar en elevens val-period och givetvis har jag åkt på att ta hand om teatern. Det ska spelas en historia som heter Ruskaby skola när min skola har 100-årsjubileum i vår. Som om inte detta vore nog så ska jag strax åka och repa Hils Holgersson....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar