måndag 17 maj 2010

Livet rullar på

Frk T håller på att bli stor! Inget nytt i det men denna kväll har hon ägnat så där minst fyra samtal på en klasskompis, en kille. Det ska facebookas och läggas till på msn och gud vet allt. Mina skolelever har dessutom addat min dotter. Kan vara en smygväg att se om fröken skriver nåt där. Får väl se till att bara skriva kloka frökensaker på dotterns sida hädanefter ;)

Annars var det en skaplig dag i skolan där en elev förtjänade stort beröm och fick det också. Ingenting jag kan skriva om här men det kändes gott i hjärtat och jag hoppas det håller i sig. Tre av veckans åtta utvecklingssamtal är avklarade. Tidigare är fem klara så det är några kvar. Alla omdömen är ändå skrivna så det värsta arbetet är gjort.

Nu längtar jag efter kursen och resan till Göteborg. Kollegan A och jag ska åka på Storylinekurs till Götet och det var länge sedan jag var där. Det ska bli så kul och finns det lite tid kanske jag hinner träffa mina kusiner och ta ett glas vin på nån uteservering. Efter den kursen är det sommarlov.
'
Loven är något så välbehövligt för oss lärare. Ni som tror vi mest har ledigt kan jag upplysa om att jag aldrig skulle orka utan loven. Inget jobb jag haft, och jag har haft sju olika sjukvårdsjobb och åtta andra, har varit en bråkdel så arbetssamt INGET! Inget har varit så slitigt eller kravfyllt även om andra jobb också haft sina för- och nackdelar. Vi jobbar 45 timmar i veckan minst. Det vi ska hinna bara ökar. På onsdag ska jag försöka gå på fackinformation om saken. Vår arbetsgivare vill nämligen ändra arbetstiden och i avtalet finns tre mer eller mindre begripliga möjligheter att förlägga vår arbetstid. Det ska bli mycket intressant. Vad framtiden ger får tiden utvisa. Men jag kan inte låta bli att fundera på om någon vettig människa kommer utbilda sig till lärare i framtiden. Löneökningen blev ju inte precis rejäl 3,5%. Det är nästan ett skämt att vi med så lång högskoleutbildning tjänar så dåligt. Snälla alla kloka män, kan ni inte bli lärare så vi får upp lönerna! Jag vet att vädjan är helt idiotisk men icke desto mindre sann.

1 kommentar:

  1. Antar att det bara är att gilla läget. Tiden med Littlest Pet Shop är förbi.

    SvaraRadera