fredag 23 december 2011

Julefrid

Det önskar jag alla såklart. Frid och lugn...harmoni - det vore väl häftigt! Läste ett inlägg på fejjan nyss där någon vänt på steken och skrivit nåt i stil med; jag stressar inte alls, nu har jag griljerat granen, klätt knäcken, lagt in skinkan, satt upp sillsalladen över dörren och slagit in barnen.... ja ni fattar..... Man kan skämta om stress men en del far verkligen illa. Men att skämta hjälper i de värsta av situationer.

Det är klart det kör ihop sig sista dagarna särskilt för er som jobbat in i det sista. På FB tävlar folk om att skryta om sin julefrid, det är lite skrattretande faktiskt och jag kan inte låta bli att undra. De slår in klappar i lugn och harmoni, dricker glögg, har skinkdoft i stugan, tänder ljus, har julmusik i bakgrunden och är HELT färdiga med allt! Man kan undra som sagt? Läste en Bullerbysaga för elever härom dagen då ett av Bullerbybarnen vid sänggåendet oroade sig för om mor skulle hinna färdigt till morgonen.... men då morgonen kom så glittrade stugan av juleljus och julefrid såklart. Modern var väl helt slut kan jag tro med se det stod inte. Fast Astrid var en klok kvinna så hon fick in det mellan raderna kan man säga.

Själv har jag i dag stönat mig runt en stund till på Marieberg i dag med min ryggvärk. Folk stirrar lite när man går med myrsteg långsamt, långsamt men det får man ta. Jag inhandlade själva "huvudpresenten" till Frk T, den dyra från mig och pappa (morfar alltså) och var jublande glad åt att kamrat R hittat en billig som jag sen hittade ännu billigare med allt som ska finnas med så att säga... en bokstavskombination blev det, dock inte den jag hela tiden säger fel på, utan en ännu obegripligare... alltså man vet inte om ungen läser detta eftersom hon är hos sin far....  hon ringde förut och rapporterade. Där har hon äntligen fått den efterlängtade "riktiga" sparkdräkten av Onepiecemodell, från Danmark minsann, och en massa annat. Nöjd och glad lät hon i alla fall.

Efter julklappsköret åkte jag hem för en viss vila av ryggen innan jag gav mig in i lejonkulan...dvs ICA Maxi. Där är mer eller mindre hemskt när man än beger sig dit, men i juletid är det som att möta hin håle själv. Alla ska fram, alla ska slåss om vågarna, självscanningsapparaterna är halvladdade och tröga. Nåja jag tror ändå att det var bättre i dag vid fyratiden än i går eller förrgår för då fanns inte ens parkering. Jag lyckades bränna 1200 kr på mat, blommor och choklad och givetvis några klappar jag insåg att jag glömt och en present. Kusin E fyllde ju i somras och hade redan boken vi köpt....

Nu i kväll har jag ägnat nästan tre timmar åt att slå in julklappar, fatta tre timmar! Vidrigt och inte bra för ryggskrället att sitta på golvet så länge. Jag inhandlade en sorts korsett för 300 spänn på en sportbutik i Marieberg förut (ångrar lite att jag inte tog den för 400 på apoteket för jag tror den var bredare) det hjälper lite men får mig att svettas om midjan...blää.... men vad gör man inte för att stå ut.

Nu klockan 22.36 funderar jag allvarligt på att ta en skinkmacka, jag har nämligen köpt 2 hg julskinka på Maxi med minimalt med fett (noggrant tillsagt att jag ska ha lite fett eftersom jag tar bort vartenda vitt uns av dylik otäckhet som kan synas på grisskivorna). Det stod till min glädje en likasinnad dam efter mig i kön och tillstod att "jag ska ha precis som hon - det gör väl inget att jag härmar dig va" hehe det var nästan så jag bjöd hem henne på uppesittarkväll ;)). En skinkmacka får det bli för jag kom precis på att jag i dag bara ätit frukost och ett par stekta ägg till lunch... undrar om det är mintchokladen som gjort att jag inte varit det minsta hungrig?

Ja men nu kom ni väl in i den alldeles äkta julefriden va? Skoja bara lite. Egentligen är jag faktiskt inte det minsta stressad. Jag har gjort allt otroligt långsamt, struntat i det mesta av städningen (måste nog diska i morgon förmiddag i alla fall) för vi bjuder ju ändå inte hem någon och mest softat runt. Så här kvällen före julafton är jag alltid ensam hemma eftersom Frk T är hos sin pappa som sagt. Så jag kan väl vara uppe och äta skinkmackor till två om jag vill, ta ett glas vin till och kolla på alla färdiginslagna paket (de blir alltid ohyggligt många och stora) och glo på TV. Varmt och innerligt God Jul till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar