onsdag 28 december 2011

Att ta tag i det här....

jag har gått upp, för tidigt tror jag för jag somnade nämligen i soffan igen. Vi har totalt vänt på dygnet nu Frk T och jag. Men NA:s artikel om skatten i Kumla fick mig att tänka att nu måste jag vakna till. Det är klart att Lennart har rätt i att man måste ha koll (varför man inte fått det på åratal vet jag dock inte) och jag hoppas en del på den där ekonomen de anställt.

Men nu till åsikten. Kumla måste få till det bättre. Då kanske skattehöjning är rätt, se till att få koll på det snabbt och se för tusan till att pengarna i så fall går till viktigt kärnverksamhet (läs skola men det är säkert massor av behov inom äldreomsorg och sånt också) för annars flyttar Örebroarna tillbaka till storstan. Det kan och är givetvis så att den blåa regering vi nu har, sänker skatten och därmed tilldelningen till kommunerna, jo så är det och så kommer det vara under lång tid! Tror ni mig inte? Jag gissar, och jag tror inte man måste vara överintelligent för att hålla med, att så kommer det fortsätta vara under minst ett val till. Det finns ju nämligen inget alternativ. Så länge den "stackars" Håkan ska leda socialdemokraterna och ingen vettig förnyelse och föryngring sker i det partiet så kommer kommuner som är socialdemokratiska få ta ekonomin i egna händer. Då menar jag inte att tjänstemän ska styra politiker eller att politiker ska styra tjänstemän i detaljer (vad som nu är sant och förbannad lögn vet inte jag, men snacket går ju).

Man får se över sin verksamhet och pengarna man har och har man för lite pengar så är det faktiskt så att man inte alltid måste minska utgifterna, är man lite mer innovativ så kan man öka inkomsterna! Jag kan gilla både idéer om växthus och badhus om de är genomtänkte och ger mervärde (ökade intäkter) i slutändan men man måste ha goda pedagoger som förklarar på ett klokt sätt så att folk förstår och inte lackar ur (hm kanske finns det någon god pedagog inom skolans värld som kunde hjälpa till, det kan säkert vara så). Man bör också följa skollagen............. jo så är det, det bör man, en LAG - den brukar man vara tvungen att följa. Ni vet det där med att alla barn har rätt till hjälp och en massa annat. Jag ska skriva en blogg om det också men inte nu för då orkar ingen läsa.

Ja men ser ni nu är jag nästan vaken! Ha en bra dag där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar