måndag 19 december 2011

Förvirrad är bara förnamnet

Gissar att jag haft för mycket omkring mig med omdömen, julshower och konserter, ny läroplan, utvecklingssamtal och julbestyr för i dag var det värre än vanligt. När jag stack in huvudet i arbetsrummet strax före tio i morse och frågade vilken veckodag det var så såg folk ut som om de inte visste om de skulle skratta eller gråta. Så har hela dagen känts. Kanske blev jag knäpp av att läsa Karl-Bertil Jonssons jul tre gånger.... en grupp valde Astrid Lindgrenberättelser men övriga föredrog Tages berättelse fastän jag noggrant fick berätta vem han var. Kanske var det att det går på TV varje jul som lockade. Visserligen fick jag förenkla texten mer än lovligt men en grupp var i alla fall helt lyrisk över denna fantastiska berättelse när de gick vidare för pepparkaksbak.

Vi har denna förvirrade dag haft julbakning på jobbet och bakhatare som jag är, anmäler jag mig, som alltid, till rollen som sagotant trots att det frestar på rösten att läsa en hel förmiddag. Jag älskar att läsa högt, det är det allra, allra bästa med att vara lärare. Nu slog det mig att jag kanske borde blivit bibliotekarie.... dumt alltså att komma på det NU! en sak var skön i alla fall för under eftermiddagen när alla i mer eller mindre förtvivlan och panik skrev ut sina omdömen och stönade över all tid det tog och det som krånglade, så var lilla jag klar!!! Då kändes det helt ok att ha jobbat till kvart i fem i fredags.

Efter jobbet åket jag för att handla julklappar. Studiefrämjandet skulle så snällt betala ut lön i dag redan den 20:e!
........ som det ju INTE är i dag nej. Det är i morgon ;( Men försäkringskassan eller vem det nu är som betalar, hade slagit till och betalat ut barnbidraget en dag för tidigt så jag kunde faktiskt börja inköpen. Observera att jag noggrant tittade i vilken gång jag ställde bilen på Marieberg eftersom jag förstod att jag just denna kväll annars skulle irra runt som en yr höna och leta. (Jag kan inte begripa att de inte kan sätta ut bokstavskyltar eller nåt så man vet var man gör av bilskrället).  Sist jag kutade runt och inte hittade bilen fick jag en smärre chock och trodde Dolda kameran filmade, för när jag blippade med nyckeln så öppnades en annan bil!!! varpå jag i panik trodde jag låst upp en vit tjusig Merca och inte tusan visste hur jag skulle låsa den igen. Men se det kom en annan, kanske nästan lika förvirrad dam efter mig, och hade tryckt precis samtidigt. Sådant undvek jag i dag genom att faktiskt veta var jag hade bilen.

Det är väl det mest strukturerade jag gjort i dag. Nej föresten vi har tagit fram en toarulle och en glasburk som Frk T ska ha med sig i morgon till sitt julpyssel. Det är f-n i mig värt vuxenpoäng det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar