fredag 1 juli 2011

Värme, torka och firande

Snart slut på denna dag också. Den var vikt för städning hur varmt det än var liksom. Frk T skulle och har firats trots att hon egentligen inte fyller 11 år förrän den 9 juli men då är hon på Göta Kanal och slussar omkring. Vi kunde inte släppa in hennes farmor här utan grundlig städning och gräsklippning, det var uteslutet! Min släkt är van vid kaos och knähögt gräs men Annika har jämt så fint så här har fejats trots tropisk värme. Även Frk T fick ett städryck och satte igång att diska medan jag klippte gräs. Tur jag inte såg det för då hade jag väl svimmat av ren chock och vätskebrist. Det har aldrig hänt förut! Nåja hon gastade plötsligt att det var nåt fel med vattnet varpå jag med isande föraning insåg vad som var på väg att hända. Släppte gräsklipparen och kutade till brunnen och slet bort brunnslocket och mycket riktigt det ekade av tomhet där. Fan, fan, fan och Krille som just åkt till jobbet i Laxå och dessutom skulle vidare till Finland. Men han hade inte hunnit så långt utan vände snällt och åkte hem, kopplade en slang från hans brunn och jag ringde kommunens centralförråd som snällt kommer och fyller på brunnen i morgon. Det är inte första gången detta händer som ni förstår. Men det var premiär för året och jag skulle ha kalas på kvällen, inte ett bra läge kan man säga.

Nåja jag hann klart med städandet och lyckades också duscha trots klart taskigt vattentryck. Man får stänga av en stund och låta Krilles pump vila lite och hämta nya krafter liksom. Det är svårt att skölja bort shampo med en tunn droppande stråle. Nåja det löser sig i morgon, hoppas jag, annars blir det en helg duschandes hos grannen, det har baske mig också hänt förr, när jag tänker efter.

Kalasandet startade vid sextiden och Frk T fick äntligen sina presenter. Bäst var förstås den nya cykeln men hon gillade också 650 kronor i euro, fickpengar till resan som hon inte kan slösa på annat, och kläder mm. Jag tror allt var bra för hon verkade väldigt nöjd. Kvällen har hon dock ägnat åt gnäll över värmen, ungen fick spader där uppe och har nu somnat i soffan utan filt eller nåt. Jag tycker det är helt ok nu, ganska skönt faktiskt.

I morgon är det bara att fortsätta städa lite eller det är bara garderoben/gästrummet kvar men jag tror jag får be Bittan ta med partytältet för det blir nog trångt på verandan. Undrar om nån stark manlig typ vill komma och hjälpa till med tältuppsättningen? Fast när jag tänker efter så minns jag att jag själv var klart bättre på att få upp ett partytält än TaxiRoger vid en forntida teaterföreställning. Rackarns undrar om Bittan messat honom, hoppas för jag har glömt. Alla revymänniskor kollar inte mejlen, obegripligt men sant. Det blir inte hela gänget i morgon men ganska många i alla fall och det ska bli jättekul att träffa er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar