söndag 1 mars 2009

Minska i omfång

Jag har kollat på Kraxbilder och det är ingen rolig historia. Eller det är det visst det, om jag tar bort alla bilder på mig själv. Jag fick nämligen en CD-skiva av medlem K som var från andra revyn och framåt och jag ser med fasa hur jag blir fetare och fetare för varje ny produktion. Så nu är stunden kommen, nu måste jag ta tag i problemet. Frågan är bara på vilket vis?

Ja, ja, jag behöver inga råd om kosthållning, jag har både läst folkhälsovetenskap på universitet, jobbat med viktminskning och inte minst gått på Viktväktarna (och gått ner i vikt) minst tre gånger. Problemet är bara min taskiga motivation och min usla karaktär. Brukar i mina värsta stunder trösta mig med att brösten blir tjusigare när man är tjock, men vad fasen, det hjälper inte att tänka på det när man ser att benen ser ut som prinskorvar på kort, urk.

Frågan är bara om jag ska ge mig på nåt nytt? Gi eller som jag läste i Latte i dag att det heter, LCHF, lite kolhydrater och mycket fett i svensk egenproducerad översättning. Det strider dock mot allt jag lärt mig enda från vårdlinjen på gymnasiet, att animaliskt fett är skadligt för hjärta och blodkärl. Men denna människa som visst skrivit en bok tillsammans med en läkare om saken hävdar precis som min gamla mormor (inget är ju nytt under solen) att det är kolhydraterna (mormor sa potatisen) som gör att blodsockret hoppar upp och ner och gör oss sugna och hungriga stup i kvarten. Alltså ska man slänga i sig massor av kött och fett. I med grädde och stora smörklickar i såsen bara, hugg in på bacon till frukost men skippa allt vad bröd, pasta och potatis heter. Grönsaker är visst heller inte så viktigt, märkligt!

Till problemen. Jag hatar fett på kött, tillhör dom som dissekerar julskinka genom att ta bort minsta vita remsa som kan synas med förstoringsglas. Jag kan inte dricka röd mjölk utan endast blå eftersom övriga varianter smakar fett. Jag är heller ingen älskare av smör utan föredrar lättare varianter men kan tänka mig Bregott på mackan (som jag inte ska få äta...). Jag gillar verkligen de flesta grönsaker men ska enligt denna diet bara få stoppa i mig dom som växer ovan jord.

Varför i herrans namn är jag då tjock (några skulle säkert snällt säga mullig) om jag äter så himla bra? Jo för jag äter gärna chips, pommesfrites, choklad och en massa andra kolhydrater man blir tjock- och får skuttande blodsocker av, jag har till och med socker i kaffet.

Det som är tilltalande i LCHF är att man skippar alla lightprodukter och transfetter vilket verkar utmärkt i och för sig. Men jag undrar fortfarande om det är fel att använda vegetabiliskt fett som olivolja och rapsolja? Måste nog ut på nätet och forska lite till innan jag försöker mig på detta konststycke eller också får jag helt enkelt masa mig iväg till Viktväktarna igen. Vill eller ska i alla fall se ut som på första revyn nästa gång det är dax för krax. Vill inte göra B ledsen genom att jag tycker jag ser ut som en prinskorv i hennes fina klänning hon sytt till mig. Det är ju INTE klänningens fel utan jag lägger ansvaret helt på OLW och Estrella. Ge mig fler larmrapporter om vad tusan det nu var som var farligt med chips för det har jag tyvärr glömt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar