torsdag 16 juni 2011

Svensk Bilprovning

Är mitt favoritställe! NOT! Jag brukar normalt skjuta upp detta besök så länge det går och ibland ändå längre vilket innebär att jag har för vana att åka runt några dagar per år med körförbud. Jag brukar också ha för vana att betala maximala avgifter alla kategorier dvs ombesiktning var gång. Jag vet inte vad som flög i mig när jag denna gång, med denna för mig nya pärla till Mazda, plötsligt bestämde mig för att ta den utskickade tiden som kom från Svensk Bilprovning och betala och använda tiden som faktiskt låg den första månaden besiktning var möjlig. Men det gjorde jag. Jag betalade snällt 300 och glömde skriva upp tiden. Nu har jag ju en mycket god vän arbetande på Transportstyrelsen som givetvis talade om för mig då jag skulle i väg vilket således var i dag kl. 15.40 vid Hallsbergs bilprovning. Jag infann mig i god tid 20 minuter före utsatt tid, bara det!!!! Det händer inte ofta, de brukar snarare se mig komma in i sista sekund med skitigt vrak som de älskar att anmärka på. Mazdan var tyvärr inte heller helt ren men den imponerade på den trevlige besiktningsmannen som uppmanade mig att dricka kaffe (vilket jag inte vågade med tanke på kommande nattsömn). Han påstod att bilen var riktigt fin, inte en rostfläck, någon smart typ har underredsbehandlat pärlan. Så tro det eller ej men för första gången på evigheter behöver jag itne komma på återbesök. Inte ens handbromsen var dålig fast jag trodde det. Jag hintade lite om att det kanske var så när vi var i bromshuset besiktningskillen och jag (han var när jag tänker efter till och med riktigt snygg men det kom jag på först efteråt) att handbromsen kanske inte var jättebra liksom. Han bara log och sa att det var nog jag som var klen för det var inget fel på den och inte övriga bromsar heller. Om jag hade haft nån champagne hade jag nog tagit mig ett glas nu, det känns underbart att inte behöva laga bilen, det räcker att AC:n måste fyllas och tätas om jag inte ska nöja mig med att svettas förstås.

För övrigt har dagen inte varit så värst. Hade grymt svårt att somna i går, klockan var väl två sista gången jag kollade. Halv fyra kom Fkr T in och hade ont i magen, tog en alvedon och en stund senare skulle hon gå på toa och då hör jag henne spy över hallgolvet. Ägnade således del av natten till att tvätta mina spyiga fötter och torka golvet och ta hand om min stackars unge. Åkte till jobbet en och en halvtimma för sent för att få vända efter en timma och åka hem igen. Pannkakor var ingen bra idé för Frk T:s mage även om hon själv var övertygad om dess förträfflighet. Det är en aning svårt att övertyga henne om att man måste vara snäll mot magen efter en magsjuka. När jag var på besiktningen så ringde hon och bad mig köpa chips! Chips! Verkar ju lysande på en magsjukemage. Nåja, som den ibland förnuftiga mamma jag ändå är, så vägrade jag det inköpet trots ilska och tandagnisslan. Där gick liksom gränsen. Jag har dock inte legat på latsidan här hemma utan jobbat hela dagen med läroplanen inför hösten och tittat på engelska och musik, om det nu blir mina huvudämnen? Just nu vet liksom ingen hur det blir med någonting. Förvirrat kan väl sammanfatta läget på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar