måndag 6 juni 2011

Du gamla du fria....

Det är i dag den ska sjungas. Varför folk gnäller på FB och andra ställen om att den ska sjungas på skolavslutningar begriper jag lika lite i år som alla år. Varför man skulle sjunga den då fattar jag inte alls. Den blomstertid nu kommer är ju den viktiga traditionen för de flesta. När jag var liten sjöng vi också den vackra psalmen I denna ljuva sommartid men den har de flesta ungar inte lärt sig i dag. Om någon skola vill sjunga Du gamla du fria så får de väl göra det, men jag har då inte jobbat på någon skola där frågan ens kommit upp och varför skulle den göra det?

För inte alls länge sedan gick vi ju i skolan/jobbade på Nationaldagen och då sjöng vi alltid nationalsången och hissade flaggan på skolgården. Det gjorde vi när jag var liten också. Nu ska vi ju bli som norrmännen och fira av hjärtats lust, lediga är vi också. Kanske det är lite svårare att tänka tillbaka på 1523 jämfört med norrmännen som bara behöver backa till 1814 och se på sin självständighet även om den blev en smula kortvarig just då. Ni som tycker jag är förskräckligt allmänbildad kan ju testa Google.

Jag hoppas nu att alla ni som är med i fb-gruppen "vi som tycker att man ska få sjunga nationalsången på skolavslutningen" verkligen tar chansen denna dag. Att ni åker till en hembygdsgård eller Stadsparken eller Kumlasjön och klämmer i av hjärtats lust, det känns ju annars lite skumt när det mest är våra nya svenskar som firar Nationaldag, men på sina håll är det ett faktum. För det kan vara så att skolan inte tycker att just nationalsången är så himla viktig att den får plats i repertoaren på avslutningen man vill ju inte gärna ta bort Den blomstertid nu kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar