söndag 26 juni 2011

Fröken Julie

I dag var det dags för nästa kulturupplevelse. Det mer eller mindre vräkte ner regn hela dagen som biljetterna vi köpt Bittan och jag kändes inte helt lockande att använda. Men vi packade ändå ner regnställ och extra tröjor och gav oss i väg.

Fröken Julie skulle vi se vid Karlslunds herrgård vid Orangeriet och vackrare skådespelarplats får man leta efter, myggfritt också eftersom det är så öppet. Strindbergs pjäs var både välspelad och passionerad och jag gillade verkligen Ingers (Holmstrand Gawells) rolltolkning av den stackars Kristin. Amatörerna från Nya Teatern hade inga stora roller precis men det är säkert roligt att få vara med i en sån produktion ändå. Strindbergs språk är ju inte Shakespeare och han är mer kantig. Malin Berg gör Fröken Julie kanonbra och med stor passion och inte tyckte jag det var nåt fel alls på Jean spelad av Anders Ahlbom (en riktig kändis, ofta skurk i TV-produktioner). Fast jag är ju inte kritiker och måste ju inte tycka nåt negativt.

Mest oro kände vi nog över vädret som sagt men regnet höll sig borta hela pjäsen fast vi såg mörka moln runt omkring. Man fick ta av och på sig jackan alltefter solens välvilja. För övrigt så var nog även jag en sorts "kulturupplevelse" jag med. Fast utan kulturell insats få jag väl tillstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar