tisdag 6 juli 2010

Att tolka!

Hur tolkar man ett resultat från Skolverket? Det kan vara olika ska jag säga. Skolverket har nu konstaterat att rika människors barn preseterar bättre i skolan. Inte så förvånande kanske. Men skillnaden ökar hela tiden och DET är inte bra. Om någon frågar mig (och till viss del Ylva Johansson) så anser jag att det beror på vår alltmer segregerade skola, skolvalen och kommunernas olikheter (ekonomi). Rika barn leka bäst (asch det kanske ska vara, lika barn leka bäst, men, men), alltså går dom i samma skola! Där göre sig icke invandrares barn besvär, ej heller de barn med arbetslösa, sjuka eller missbrukande föräldrar. Dessa föräldrar bryr sig ofta inte om att göra något val eftersom de helt enkelt skickar sina ungar till närmaste skola.

Jan Björklund däremot anser att det beror på ett pedagogiskt problem; den tidigare "flumskolan" som han numera skärpt till eftersom det finns mer regler om mobiltelefoner, kepsar och annat dravel. Ni märker att jag raljerar och överdriver, jag gillar inte Björklund så värst. Jag håller dock med honom, och inte Ylva, om en viktig sak och det är kommunens huvudmannaskap. Det skapar skillnader och orättvisor. Rik kommun som gillar att satsa på framtidens invånare = bra skola, fattig kommun = tja ni fattar själva. Dessutom har även socialdemokrater länge ansett att föräldrar ska få välja skola, massor av friskolor har öppnats även konfessionella trots att skollagen och läroplanen säger att Sverige ska ha en icke konfessionell skola. Nåja det kan man ju kringgå på olika vis och mickla med i ansökningar så det ser bra ut för Skolverket.

Det som förundrar mig mest i Björklunds resonemang kring det pedagogiska problemet är följande och det anser jag att jag har god erfarenhet av: På de skolor där de barn går som har socialt svaga föräldrar och som är invandrartäta jobbar de bästa och duktigaste pedagogerna! Wow, vilket påstående va! Fast så måste jag säga att det är. Det finns säkert undantag, men förmodligen få. I dessa skolor arbetar ofta enormt engagerade människor som lär sig vara tydliga och totalt "oflummiga", som håller behårt på regler (även innan Björklund tillträdde och la sig i skolans värld) och som har täta föräldrakontakter trots att det ibland är skitsvårt (på ren svenska). På dessa skolor jobbar man stenhårt mot mobbing och kränkande behandling. Man sliter för att eleverna ska klara sig så bra det bara går i skolan trots att de helt kan sakna stöd hemifrån. Så om Björklund har rätt så borde dessa elever klara sig allra bäst i skolan!!!!

Sorry Janne, men jag tror du har fel i allt utom det där med att staten ska driva skolan. Alla skolor behöver bra pedagoger och en god blandning på elever. Min egen Frk T har erfarenhet av EN invandrare i skolan. Det hade inte skadat med några fler kan jag säga. Nu känner hennes mamma en hel stor hög av invandrarungar så hon träffar och lär förhoppningsvis känna några fler under årens lopp. Det kommer hon behöva i framtiden eftersom vi alla finns och lever i Sverige.

1 kommentar:

  1. Det var intressant att läsa ditt inlägg. Och kan bara hålla med dig i din diskussion. Jobbar själv på en friskola där i stort sett alla har ett annat modersmål (99,9% har samma språk). Där är problemet ju lite det omvända, skulle vilja ha fler elever med svenska som modersmål eller en större blandning av elever med olika bakgrunder =)

    SvaraRadera