söndag 10 maj 2009

"Lugn" helg

eller vad man ska kalla det. Det har i alla fall varit repetitionsfritt och barnledigt. Gårdagen ägnades åt städning efter att Marlene och Marielouise inspirerat mig enormt i onsdags kväll. Jag älskar dessa Rent Hustanter (som vi t.o.m gjort en revy med inspiration av) och speakerrösten likaså. Jag vet att det är ganska sorgliga öden som visas och jag hoppas verkligen att dessa stackars människor får det bättre efter programmet. Jag blir i alla fall städsugen. Så igår rev jag ut skafferiet, kastade all gammal mat, vilket blev tre kassar! Jag har en märklig förmåga att köpa sådant jag aldrig äter upp. Vad sägs om rågkross (gick ut 2005), sockerkakspulver (gick ut 2006), nån krydda som gick ut -93 var nog rekordet, vita bönor som ska blötläggas och kokas i en evighet (gick ut 2005) o.s.v. Sen hade jag tre förpackningar chokladpudding som datumen inte hade gått ut på, men dessa inköp svär jag mig fri ifrån, de har min gode kamrat R stått för. Eftersom jag äter så enormt lite kolhydrater nu förtiden så blev skafferiet inte alls så fullt som det brukar vara utan ser härligt luftigt och rent ut.

Sen gick jag lös på katastrofskåpet! Detta är ett skåp där jag har allt som inte används så ofta, alternativt inte alls. Massor av glasburkar, plastburkar som inte får rum i plastburkskåpet, sockerkaksformar (används i princip aldrig), våffeljärn, termosar och elektrisk potatisskalare och en helsikes massa annat. Inpressat så man med fara för liv och lem öppnar eländet, men bara då man absolut måste. Till råga på allt, är detta ett skåp där mössen tar sig in vintertid varpå det blir ruskigt äckligt med en massa råttskit längst in. Detta skåp är nu magnifikt rent, hälfen är kastat och allt är diskat så det är användbart. Jag är så grymt stolt över mig själv!

Fick sen stressa som en tok eftersom jag bjudit min f.d lärarkollega M på mat. Det blev bredsladdning runt hyllorna på Maxi, men faktiskt grymt god mat. Grillat kött till mig och R som varit i Danmark och införskaffat Martini mm och tittade in och lax till M som inte äter kött. Halloumi och rostade grönsaker i ugn och en sallad till det. Blev proppmätt förstås men det hela hade mycket lågt GI så det blev nog bra med det.

I dag har jag klippt gräset! Jag menar, bara det, hur bra är inte det? Missade dessvärre en annan god vän som tydligen varit här och ville ha fika. Var inte hemma eftersom jag tog en tur till Rosendal och lånade kläder till den "gammaldagsa" skoldagen som infaller i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar