måndag 21 november 2011

Staken i fönstret!

En gång i forntiden (när jag var liten, som jag brukar säga till mina elever) så satt jag på buss nummer 16 som gick mot norr i Örebro. Jag bodde i Ringstorp och satt för mig själv på bussen, det var i mitten av november tror jag. Gissar att jag var runt 14 år och jag satt och drack festis eller något annat kladdigt. Plötsligt utbrister en dam högt och tydligt i bussen "MEN TITTA DE HAR REDAN SATT UT STAKEN I FÖNSTRET!" varpå jag började gapskratta och sprutade ut festis på sätet framför mig, pinsamt värre eftersom jag var ensam och det är ju inte helt passande att gapskratta i sin ensamhet, inte ens åt stakar i fönster. Gissar att det var den bussresan som lade grunden till min sjuka humor och som gör att jag fastnat i revysvängen.

Nu till staken eller stakarna, jag har satt upp inte mindre än sex stakar i fönstren och två stjärnor. Jo då, det är en vecka för tidigt, jag vet, men bor man som jag i mörka skogen så är man lite sugen och grannen längre ner som faktiskt ser motorvägsljusen fick upp sina redan i fredags, så det så. Den här veckan är smetfull av repetitioner så jag insåg att jag annars inte skulle hinna. Jag har granriset med ljusen som ska sitta på verandan kvar och då måste jag ha lite dagsljus så det får väl bli på fredag.

Två av stakarna trilskas dock så det måste köras lite nya ljus. Visserligen borde det finnas någonstans men jag orkar inte leta runt. Det får bli nya helt enkelt, det går alltid åt. Lampor har annars blivit ett gissel. De nya lågenergisakerna är ju inte i samma form som dom gamla så en del lampskärmar hamnar på trekvart. Nåja ljusen gör mig lite gladare i denna gråtunga november. Det är som min vän I brukar säga; en tjock blöt yllefilt över hela tillvaron, liksom. November är inte min grej, tur jag har en julshow att lägga tid på. Visserligen saknar jag min älskade Pizza något alldeles ohyggligt ibland men jag är ganska glad att jag slipper långpromenader i novemberdimman. FAST jag är glad, riktigt GLAD åt det varma vädret för oj vad lite el det går åt. Nu ska jag tanka energi och sova. I morgon ska jag träffa skolverket och säga precis vad jag tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar