torsdag 3 november 2011

Lycka!

Lyckan heter just nu Acetylcysterin. En slemlösande brustablett som gör underverk. Min bästa extramamma B påminde mig om denna lilla undergörare och jag grävde fram tuben jag hade i medicinskåpet, den var lite för gammal, gick ut 2010 men jag tänkte att det funkar nog ändå. Det hände inte så mycket men så fick jag då en alldeles färsk tup av B och vips, nu börjar det lossna. Det känns skumt som att det liksom bubblar upp i bröstet, ganska äckelotrevligt men ändå skönt att det lossnar. Det bästa är att det känns som att rösten kommer tillbaka. Hostan minskar eftersom den ger nån sorts effekt.... jag lovar ni vill inte veta. Men det är lycka att få rösten tillbaka.

Men jag har såklart sjungit denna kväll, vad annars. Vi sågs utanför Sturepalatset tjugo i sex och samåkte till Pålsboda för gemensamt körrep med Kraxkören, Trivselkören och Quinns som alla har Kristina som körledare. Det är grymt kul att sjunga så många, vi blev nog runt 40-50 stycken. I min heshet har jag tagit klivet över till altarna och det är rätt skönt men svårt. Att sjunga alt innebär att man måste kunna alla svåra stämmor. För er som aldrig "galit" i någon kör kan jag lite förenklat säga att man sjunger en annan melodi som passar ihop med den som sången har. Oftast går den lägre (mörkare) än det man kallar melodin. Sopraner sjunger oftast melodin. Ska man ha tre eller fyra stämmor i en sång blir sopranernas melodi grymt hög om inte herrarnas basstämma ska hamna långt ner i källaren. Det är inte lättare att sjunga lågt som många tror, jag tycker tvärtom. Ofta har jag lättare att gå upp än ner, om man ska tala ytterligheter. Dessa julsånger ligger dock otroligt högt och när halsen varit så usel så har det helt enkelt tagit stopp och inget ljud har kommit ut ur strupen. Inte optimalt kan man säga. Nu har jag sparat rösten lite och risken finns att Kristina vill att jag ska fortsätta med altsången över konserterna för vi har dåligt med altar. På en del sånger gör jag det gärna medan andra blir svårt låga. Altstämman till Jag såg mamma kyssa tomten var inte att leka med. Men det är kul med stämmorna, svårt men kul.

I morgon stundar veckans enda sovmorgon. Knäppt när man har nästan en vecka ledigt men Frk T har gått på teaterkurs på Lerbäcks teater hela veckan och ska spela upp en pjäs på söndag. Häftigt och kul. Lite dyrt men då har hon fått ett bra lov och lärt sig saker och träffat nya människor. Det är värt en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar